Managed hosting door True

Xerox schrijft vlammende brief naar Fujifilm

 

Ruzie

Èen nieuwe saga in de Fujifilm-Xerox-soap. Ceo John Visentin van Xerox heeft een vlammende brief gestuurd naar Fujifilm-voorzitter Shigetaka Komori. Visentin noemt de rechtszaak die Fujifilm aanspande tegen Xerox (naar aanleiding van de mislukte overname) een ‘wanhopige, misleidende onderhandelingstruc’.

De rechtszaak die Fujifilm tegen Xerox heeft aangespannen (waarin het bedrijf ongeveer een miljard dollar aan schadevergoedingen eist) is bij de Amerikanen duidelijk in het verkeerde keelgat geschoten. Xerox reageert met een open brief van zijn topman John Visentin die alvast niks aan de verbeelding overlaat.

‘Wat u de Japanse media ook vertelt, de slechterik (bad actor, red.) hier is Fujifilm, niet Xerox’, schrijft Visentin. ‘Fujifilm, eigenaar van 75 procent van Fuji Xerox, heeft voor Xerox de ware omvang van een massale en lopende boekhoudfraude bij Fuji Xerox verborgen gehouden, die werd veroorzaakt door Fujifilm’s eigen managementfouten.’ Zo geeft Visentin aan dat een groot deel van de omzet van Fuji Xerox uit China komt, maar dat die inkomsten nooit onderzocht werden op de ‘veelvoorkomende’ boekhoudfraude bij inkomsten uit andere territoria.

‘Eenvoudig gezegd is Fujifilm er niet in geslaagd om Fuji Xerox in regel te brengen met de wetten waar Amerikaanse beursgenoteerde bedrijven moeten aan voldoen. En zoals u waarschijnlijk weet, zou het waarschijnlijk jaren duren voor u die compliance wel voor mekaar krijgt’, gaat Visentin verder. ‘Fujifilm was en is totaal niet in staat om de transacties zoals beschreven in de Share Subscription Agreement (overname-overeenkomst, red.) te voltooien. U weet dat en ik weet dat.’

Verkeerde keelgat

De brief gaat ook in op een interview dat Fujifilm-managers gaven aan de Nikkei Asian Review en waarin ze stellen dat ‘Xerox zwaar leunt op productleveringen van Fuji Xerox de dalende markt van kantoormateriaal waarschijnlijk niet zal overleven’. ‘Niet staat verder van de waarheid’, aldus Visentin. ‘Het is eigenlijk zelfs Fuji Xerox, dat verantwoordelijk is voor bijna de helft van Fujifilm’s totale omzet, dat de zwaarste gevolgen zal dragen van het verlies van één miljard dollar aan omzet van Xerox, zijn grootste klant. En daar kunt u op geen enkele manier iets juridisch aan veranderen.’

De kans dat het nog goed komt tussen Fujifilm en Xerox is op de korte termijn eerder klein in te schatten.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6390518). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.