Managed hosting door True

Chambers: ’Partners moeten harder werken en meer winst maken.’

 

Tijdens de Cisco Partner Summit 2003 in Las Vegas was president en CEO John Chambers duidelijk: ’Onze partners moeten productiever worden en winstgevender.’

’Ik ben en blijf een optimist’, zei een vrolijke John Chambers tijdens zijn openingstoespraak op de Cisco Partner Summit 2003. Chambers doelde daarmee op het feit dat hij door anderen vaak beschuldigd wordt van een wat al te rooskleurige kijk op de toekomstige marktontwikkelingen. ’Laat ik er helder over zijn dat we momenteel door een moeilijke periode gaan, en dat daar op korte termijn ook het eind nog niet van in zicht is. Maar het is en blijft een golfbeweging en ik weet zeker dat er weer een moment van grote groei komt. Zaak is het op dat moment klaar te zijn voor de grote groei. Door de pijnlijke ingrepen van het afgelopen jaar weet ik Cisco als geen ander bedrijf klaar voor dat moment.’ Chambers definieerde drie hoofdgroepen waarin groeimogelijkheden voor de nabije toekomst zijn: core (routers, switches), service providers en advanced technologies (security, storage, IP-telefonie etc.). Partners Chambers legde een grote verantwoordelijkheid bij het verkoopkanaal van Cisco neer: ’Het is de taak van onze partners productiever te worden en hun winstgevendheid te verhogen.’ Om zich vervolgens direct tot de partners te richten: ’Wij kunnen daar wel bij helpen, maar het is vooral aan jullie zelf.’ De CEO van Cisco wond er ook geen doekjes om dat de partners goed moeten beseffen dat als zij niet aan de wensen van Cisco voldoen, Cisco zonder pardon afscheid van hen neemt: ’Het afgelopen jaar hebben we het aantal gecertificeerde partners fors teruggebracht, en we zullen dat ook de komende tijd nog doen.’ Chambers liet weten dat het mes wat dit betreft aan twee kanten snijdt: ’We houden zo betere partners over en voor de partners die overblijven zijn er meer mogelijkheden in de markt, omdat er minder concurrentie is.’ Als groeimarkt ziet Chambers voor volgend jaar de ’commercial market’ (in de VS bedrijven tot 1000 werknemers, in Nederland tot 500 werknemers). Dit is grofweg de bovenkant van het MKB. Opvallend was dat Chambers met geen woord meer repte over de ’echte’ MKB-markt, zoals vorig jaar. Concurrentie Verder liet Chambers zien dat zijn bedrijf de concurrentie op omzetgebied nog steeds ver achter zich houdt, ondanks alle aankondigingen van die concurrenten marktaandeel van Cisco af te zullen snoepen. Op een van zijn slides was te zien dat in 2001 de marktcapitalisatie van Cisco ongeveer 135 miljard dollar bedroeg terwijl die van alle concurrenten samen 156 miljard dollar was. Volgens diezelfde slide was die verhouding op 14 april 2003 96 miljard dollar voor Cisco en ’slechts’ 33 miljard dollar voor de andere fabrikanten. Volgens Chambers het bewijs dat zijn bedrijf het nog steeds beter doet dan de rest. Ook liet de CEO zich ontvallen dat zijn bedrijf afgelopen jaar maar liefst 17 procent van de totale omzet in research en development heeft gestoken, wat neerkomt op een netto bedrag van ongeveer 3,3 miljard dollar. ’We zitten niet stil, voor het geval iemand dat mocht denken’, zei Chambers sarcastisch. Demo Zoals gebruikelijk was er ook ruimte voor een demo in Chambers’ toespraak. Samen met zijn trouwe demo-makker Jim Grubb liet Chambers zien hoe de implementatie van een ’intelligent informatie netwerk’ toegepast kan worden in de bouw. Chambers en Grubb deden een rollenspel waarin zij als opdrachtgever via een webbased applicatie opdracht geven aan een aannemer om in een nieuw te bouwen pand een steunpilaar te verwijderen. Chambers en Grubb, inmiddels getooid met bouwhelmen, verwerken vervolgens deze opdracht met als uiteindelijk resultaat een nieuw ontwerp. De demo was doorspekt met een aantal kleine gadgets, waaronder ’IP camera surveillance’ (ingeschakeld door Chambers zelf die met een rookspuitbus een rookmelder op de bouwplaats activeerde) en een driedimensionale ’print’ van het uiteindelijke ontwerp. Een Prodigy 3D-prototype-printer van Stratasys verzorgde de ’print’. Onderliggende gedachte van de demo is dat partners zich meer moeten richten op verticale markten gezien de afsluitende woorden van Chambers dat ’iedereen in de zaal de implicaties van deze demo in deze vertical zal kunnen begrijpen’. De toespraak van Chambers was voor de verandering erg algemeen, zonder duidelijk centraal thema. Tussen de regels door kon echter opgemaakt worden dat Cisco klaar is voor een nieuwe periode van groei. Chambers kwam zoals gebruikelijk erg zelfverzekerd over. Met minder partners zal aan een productievere en vooral winstgevendere toekomst worden gewerkt. Ook zal er bij de partners gehamerd worden op de focus op verticale markten.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/5658). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×