Fabrikanten van hard disk drives (hdd’s) schroeven massaal de garantie terug van vijf naar één jaar. Zij zien zich hiertoe genoodzaakt omdat de kwaliteit van de harde schijven achteruit is gegaan na de overstromingen eind 2011 in Thailand. Doordat lokale hdd-fabrikanten nauwelijks of geen kwalitatief goede schijfeenheden kunnen produceren, is er wereldwijd een grijze markt op gang gekomen. Deze grijze harde schijven zijn kwalitatief beduidend minder.
Volgens Stellar Data Recovery, specialist op het gebied van dataherstel, is dit voor de ict-sector een buitengewoon slechte ontwikkeling en pakt dit uiteindelijk negatief uit voor de gebruiker. Chief operations officer Kees Jan Meerman ziet de bui al hangen: ‘Gebruikers gaan van deze ontwikkeling vroeg of laat last krijgen. Als fabrikanten menen op deze manier veel kosten te kunnen besparen, geeft dat aan dat hdd's vaak defecten vertonen.'
Gevolgen
De overstromingen in Thailand hebben verstrekkende gevolgen voor veel bedrijven over de hele wereld. Zo draaide AMD hierdoor verlies in het vierde kwartaal van 2011, vielen de recordcijfers van Intel over 2011 lager uit, stelde Gartner de verwachte ict-uitgaven voor 2012 naar beneden bij, moest Acer de prijzen van zijn pc's verhogen en verhoogden NetApp en EMC de prijzen van harde schijven. Dell verhoogde zijn prijzen niet, ondanks dat het tekort aan harde schijven de omzet van het bedrijf beïnvloedde. IDC verwacht dat het tekort aan harde schijven door de Thaise overstromingen tot in 2013 voelbaar zal blijven.
Is het niet ongeacht wat de fabrikant zegt de consumentenwet een garantie van 2 jaar afdwingt? Veelal proberen ze hieromheen te komen en roepen ze wel 1 jaar met opties tot verlengen (waar je voor afgezet wordt). Dit soort dingen komen regelmatig in Kassa voorbij.
Wettelijk hebben we in nederland een garantie bepaling die zegt:
“Een product moet deugdelijk zijn. U moet het product een bepaalde tijd op een normale manier kunnen gebruiken.”
Ook al geeft de fabriek/leverancier 1 week garantie, dan nog kun je hem aansprakelijk stellen binnen de verwachte levensduur van het gekochte product. Een HD van een PC kan bij normaal gebruik makkelijk 4-jaar mee, dus heb je 4 jaar wettelijke garantie.
Het blijft natuurlijk een twist punt en bij kleine bedragen als een HD, zal niemand het in zijn hoofd halen een rechtzaak aan te spannen bij het ingebreke blijven van de leverancier wat beterft het nakomen van de garantie bepaling.
Het verhaal van Murphey klopt deels. Je mag verwachten dat een product deugdelijk is voor een x-periode maar die hangt mede af van aankoopbedrag en gelijkwaardige producten.
Een voorbeeld een gemiddelde koelkast van alle merken van een aankoop bedrag van b.v. 500 euro gaat 6 jaar mee, dan mag je verwachten van de koelkast die je koopt van 500 euro gemiddeld 5-7 jaar mee moet kunnen gaan.
In dat zelfde perspectief moet je de hardeschijf zien. Een gemiddelde HDD van 50-60 euro gaat 2-3 jaar mee? dan mag je verwachten dat deze dat ook gaat. Los van de wet, vind ik deze ontwikkeling als winkelier ook zorgwekkend, de kwaliteit kan niet gehaald worden? dan het probleem neer leggen bij de verkooppunt/eindgebruiker, slecht heel slecht!
@Niels:de overheid heeft met deze wet een grote fout gemaakt. In plaats van de verantwoordelijkheid bij de fabrikant te leggen is de verantwoordelijkheid bij de winkelier terecht gekomen. Die is verplicht die wettelijke garantie te bieden maar kan op zijn beurt niet bij zijn distributeur of de fabrikant terecht en draait dus zelf op voor de schade terwijl de fabrikant lachend geen enkele verantwoordelijkheid neemt. Immers dit is een consumenten wet en de overheid heeft niets geregeld waardoor de winkelier aanspraak kan maken bij de fabrikant. De overheid dient deze fout te corrigeren door de wettelijke verantwoordelijkheid neer te leggen waar die hoort: de fabrikant.