Ict-dienstverlener en harderwarespecialist Infotheek groeit zo hard dat het tientallen nieuwe werknemers nodig heeft en naar een nieuwe locatie moet verhuizen. Ook groeit de Leidse dienstverlener in Zweden, Spanje, Duitsland en België zegt chief operations officer Jordy Kool. 'Ons besparingsconcept werkt ook internationaal '.
Jordy Kool, die samen met mededirecteur Duco van Leenen aan het roer staat van Infotheek, zegt een goed jaar achter de rug te hebben. Voor 2012 verwacht hij een verdere groei. ‘We hebben in 2011 een omzet van 117 miljoen euro gehaald. Dat is meer dan de 92 miljoen euro omzet in 2010. We hebben voor 2012 een gedetailleerd jaarplan. We moeten onder andere aandacht geven aan de interne organisatie, zoals de back office, human resource (hr) en het magazijnbeheer. Dat moet ook wel, omdat we de laatste jaren alleen in verkoop en marketing hebben geïnvesteerd. Voor onze interne organisatie hebben we inmiddels een financieel manager, tweede warehouse manager en een sales operations manager aangesteld. We hebben nu in totaal tachtig vacatures die nog ingevuld moeten worden.'
Kool verwacht dat Infotheek steeds groter wordt. Er is daarbij behoefte aan meer ruimte voor werknemers en distributieruimte. Daarom wil de Leidse dienstverlener verhuizen. Kool: ‘Het gaat om de bereikbaarheid van ons pand in Leiden. Dat is moeilijk omdat onder andere de voorgenomen bouw van de tunnel bij de A4 bij Leiderdorp niet doorgaat. We hebben meer ruimte voor magazijnen en onze mensen nodig. We zoeken daarom een nieuwe locatie in een straal van twintig kilometer rond Leiden. De verhuizing naar een nieuwe locatie moet binnen twee jaar gebeuren.'
BMW
Infotheek is groot geworden met de verkoop van nieuwe, overjarige hardware en opgeknapte (refurbished) pc's die nauwelijks gebruikt zijn. Dit verkoopconcept is bij diverse bedrijven en overheidsorganisaties in trek, aldus Kool. ‘Naast de allernieuwste en nieuwe voorlaatste hardware biedt Infotheek ook ‘approved selection'. Dit is refurbished hardware met garantie tot wel vijf jaar, zoals een gebruikte auto uit de BMW Huisselectie of Mercedes Ster Occasion. In de auto is gereden, maar het lijkt alsof deze nieuw is en er is sprake van garantie. Infotheek biedt zo goed als nieuwe pc's of servers. Die zijn bijvoorbeeld in trek bij organisaties uit het onderwijs en de zorg. Die willen niet gelijk altijd de nieuwste hardwarefuncties in huis hebben.'
Nu zijn het mkb en middelgrote bedrijven die steeds meer interesse hebben in het concept van Infotheek, aldus Kool. ‘Die zien dat een thin client-oplossing bij ons goedkoper is dan een nieuwe. Indien een thin client uitvalt staat er binnen acht uur een nieuwe klaar. Als het nodig is met dezelfde image. Sommige refurbished producten zijn nauwelijks te onderscheiden van nieuwe.'
Het besparingsconcept werkt ook internationaal, aldus Kool. ‘Inmiddels heeft Infotheek kantoren in Zweden (Stockholm en Göteborg), België (Mechelen), Duitsland en Spanje (Barcelona) en binnenkort ook in Groot-Brittannië. We groeien bijvoorbeeld sterk in Zweden. Er moet daar bijvoorbeeld een country manager worden aangesteld. We moeten ook iemand hebben die de buitenlandse activiteiten vanuit Nederland gaat aansturen.'
Hardware en diensten
Volgens Kool is Infotheek tegenwoordig meer dan alleen een ‘HP-huis' dat printers en servers verkoopt. ‘We hebben het productportfolio uitgebreid. We bieden nu meer, zoals netwerkproducten van Cisco en dataopslag van EMC. Naast pc's en notebooks van HP bieden we die ook van Acer en Dell. Binnenkort worden we partner van Fujitsu. Ons portfolio is uitgebreid omdat klanten behoefte hebben aan oplossingen van verschillende merken.'
De dienstentak van Infotheek is in 2011 verder gegroeid en er komt meer focus op de verkoop en beheer van software, zo vervolgt Kool. ‘We bieden vaker beheercontracten op afstand en op locatie. Dat ondersteunen we met een eigen servicedesk. We winnen vaker beheercontracten via overheidstenders. Zo hebben we in 2011 een beheercontract gesloten met een ministerie. In 2010 hebben we 37 tenders gewonnen. In 2011 is het aantal gewonnen tenders bijna verdubbeld. We doen vaker applicatiebeheer voor organisaties. Dat komt omdat we beheerervaring hebben in onze eigen organisatie zoals met Symantec en Microsoft NAV, CRM en SQL. We gaan wel verder kijken hoe we kunnen groeien op het gebied van software. Daar is vroeger nog te weinig focus op geweest, maar dat gaat veranderen.'
Over Jordy Kool
Kool werd in juni 2009 naar Infotheek gehaald om er commercieel directeur te worden. Nu is hij coo en verantwoordelijk voor marketing, services, persooneelsbeleid, financiën, administratie, werving & selectie, juridische zaken en faciliteiten. Voorheen werkte hij bij uitgever Reed Business en daarvoor bijna uitsluitend in de ict-sector. Het grootste deel van zijn carrière, bijna zeven jaar, stond hij op de loonlijst bij HP. Binnen dit bedrijf vervulde hij vier verschillende functies op het gebied van verkoop en klantenservice. Jordy leest graag managementboeken van bijvoorbeeld voormalig hockeycoach Marc Lammers.