Managed hosting door True

Apple domineert Nederlandse tabletmarkt

 

Hardwarefabrikant Apple domineert met zijn iPad in het Nederlandse bedrijfsleven. Dat blijkt uit onderzoek van Computer Profile onder 8600 Nederlandse bedrijfsvestigingen. Van alle gebruikte tablets is 90,1 procent een Apple iPad.

Apple is de leverancier die in 2010 zijn iPad introduceerde in Nederland. Sindsdien weet de hardwarefabrikant bijna al het marktaandeel naar zich toe te trekken. Geen enkele andere leverancier kan echt volgen. Samsung is wel een duidelijke tweede met 4,1 procent marktaandeel. HP en Acer volgen met respectievelijk 1,6 en 1,0 procent marktaandeel. Alle overige leveranciers weten nog geen procent marktaandeel bij elkaar te vergaren in het Nederlandse bedrijfsleven.

Marktanalyse

Computer Profile bracht het zakelijk gebruik van eindgebruikersystemen in het Nederlandse bedrijfsleven in kaart. Het gaat hierbij om tablets, maar ook om desktops en notebooks. Ondanks de toenemende populariteit van tablets, worden de volumes nog steeds gedraaid in pc's. Hierin valt het Computer Profile wel op dat de desktop terrein verliest. Lees ook voor alle bevindingen iPad favoriet in de zakelijke markt.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4370667). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Reacties

Geld maakt niet integenstelling tot consumenten, wel imago. Daarnaast is een tablet nog steeds complementair.
In 2012 zal dit met Windows 8 voor tablets (hele nieuwe UI en minimale hardware eisen) veel gaan veranderen.
Dan wordt een tablet veel minder complementair en kun je een tablet wel managen, wat nu met de MDM software helaas een wassen neus.

Dat het marktaandeel van Apple groot was kon ik ook wel zien om me heen, maar zo groot had ik ook niet verwacht. Het blijft een fantastisch product en heeft op dit moment nog mijlen voorsprong op de concurrentie.

@henk ik ben beniewd wat windows 8 gaat brengen om de achterstand in te lopen, maar ik geloof niet dat het centrsale beheer de grootste rol gaat spelen. Ik geloof steeds meer in het BYOD verhaal. De keuze van de consument wordt dus ook in de zakelijke omgeving belangrijker. Een bedrijf moet zich dus gaan afvragen, hoe maak ik mijn omgeving klaar voor BYOD. Denk aan wireless lan, firewalls, applicaties & security. Mijn werkgever geeft me op dit moment bijvoorbeeld al de keuze om zelf een telefoon uit te kiezen. Wil ik een android kies ik een android, wil ik een iphone, dan kies ik een iphone, een fastastisch concept, en ik vraag me echt af hoe lang het nog gaat duren voordat ik ook zelf mijn laptop en/of tablet mag uitzoeken. Ik denk dat sneller zal gaan dan menigeen denkt.
Dat een laptop complementair is aan een tablet ben ik met je eens, maar het is de vraag hoe de correlatie ligt, is een tablet complementair aan een laptop, of andersom.

Wanneer zullen er meer tablets worden verkocht dan laptops & pc's? In 2013, of nog dit jaar?

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.