Het ecommercekanaal groeide 57% in 2011 blijkt uit metingen van datasheet-uitgever Icecat. Samsung is marktleider in de snelgroeiende LED-TV-categorie en is de belangrijkste consumentenelektronica-uitdager van traditionele IT-merken. Boretti is het snelstgroeiende merk in 2011, terwijl HP nog steeds dominant is.
"De voortgaande dubbelcijferige expansie van het ecommercekanaal", analyseert Martijn Hoogeveen, CEO van Icecat, "is gebaseerd op een lange cyclus in de economie. Recessie of geen recessie, ecommerce groeit al meer dan tien jaar lang dramatisch snel. Het is logisch dat fabrikanten en retailers doorgaan met het verschuiven van budgetten en resources van traditionele naar online outlets en media. Zeker nu het ecommercekanaal big business geworden is."
Ecommercekanaal expandeerde 57% in 2011
Het online kanaal, zoals gemeten door Icecat, expandeerde 57% in 2011 op jaarbasis in termen van Data-sheet Downloads (DDs) via 18.115 aangesloten ecommercepartners wereldwijd. De groei van het online kanaal wordt maar een klein beetje afgeremd door de eurocrisis. Het online kanaal is exemplarisch voor de ontwikkeling van een digitale, wereldomspannende economie.
Het aantal aangesloten ecommercepartners is met 37% toegenomen in 2011. Deze partners downloadden 1,4 miljard data-sheets gedurende 2011, en zullen naar verwachting meer dan 2 miljard keer een data-sheet downloadden gedurende 2012. Dit komt ruwweg overeen met 30 miljard data-sheet views via the websites van aangesloten ecommercepartners in zo’n 40 verschillende landen.
Het aantal gemeten merken is op jaarbasis met 67% toegenomen tot 4.994 en het aantal gemeten categorieën is met 29% toegenomen tot 1.203 in de sectoren IT, Telecom, Consumer Electronics en Office Supplies.
Top 10 overall: HP domineert nog steeds, Samsung komt op
In de top 10 merken blijven HP en Lenovo de nummers 1 en 2 respectievelijk, net als over 2010. Relatief is het downloadaandeel van HP wat weggezakt, een langetermijntrend, naar een nog steeds formidabele 21% van het totaal aantal data-sheet downloads in het ecommercekanaal. Philips (+95% toename) kwam de top 10 binnen, samen met Epson (+77%). Samsung (+84%) heeft een grote sprong binnen de top 10 gemaakt naar de derde plaats achter Lenovo. Samsung is succesvol met op Android gebaseerde technologie.
Boretti is snelstgroeiende merk in 2011
Boretti (ovens & fornuizen) en accessoires-merken Value en InLine groeiden het hardst en kwamen met stip in de top 200 kanaalmerken 2011. Feitelijk zijn dit nieuwe toetreders tot het ecommercekanaal. De snelgroeiende ‘gevestigde’ merken zijn respectievelijk Startech.com (+258% toename), Gigabyte (+248%), en Trend Micro (+337%).
Interessant is de aanwezigheid van smartphone-merk BlackBerry (+276%), die het ecommercekanaal omarmt heeft om wat verloren marktaandeel terug te kunnen winnen van Apple en Samsung. Opvallend is ook de groei van het consumentenelektronica-merk Braun (+242%). Dit is in consistent met de trend dat consumentenelektronica steeds belangrijker wordt in de ecommercemarkt.
Top 15 categorieën: Notebooks leidend, servers zakken weg
In the top 15 categorieën verandert relatief weinig over de jaren. Notebooks zijn nog steeds veruit de belangrijkste categorie in de ecommercemarkt. Gevolgd door garantie-/support-upgrades en de goeie oude pc. Servers zakken weg uit de top tien door een stagnerende vraag. Digitale camera’s en mobile device cases komen de top 15 binnen.
CE en Tablets snelstgroeiend
De snelstgroeiende categorie is LED-tv’s (+394% expansie), vanwege vervanging van oudere tv-technologieën. Ander snelgroeiende consumentenelektronica- (CE-)categorieën zijn fornuizen & ovens (Boretti!) en koelkasten. De opkomst van Tablets (+145%) is zoals verwacht, gegeven de mediastrijd tussen de Apple iPad en Android-gebaseerde alternatieven.
LED-tv’s wordt gedomineerd door Samsung
De snelgroeiende categorie LED-tv’s wordt gedomineerd in het ecommerce kanaal door een mix van IT- en CE-spelers: Samsung (40%), LG (23%), Philips (15%), en Toshiba (10%) zijn de grote vier die samen 90% van de markt bedienen. De laatste 10% van de market wordt gedeeld door maar liefst 35 andere merken inclusief oudgediende Sony. Dit competitieve speelveld maakt het begrijpelijk dat fabrikanten als Philips aan een exit werken. Helemaal als het gerucht dat Apple de categorie opnieuw gaat uitvinden middels de iTV werkelijkheid wordt.