Managed hosting door True

Paspoortfoto is onder de maat

'Foto-opnamesysteem paspoort is fraudegevoelig'

 

Ongeveer 5 procent van de foto’s die digitaal in het paspoort zijn opgeslagen bevat fouten. 1 tot 2 procent is van zodanig slechte kwaliteit, dat een gezichtsherkenningsysteem deze ten onrechte onvoldoende op de paspoorteigenaar vindt lijken. Dat zegt Luuk Spreeuwers. Hij is biometrie-onderzoeker aan de Universiteit Twente en onderzocht in opdracht van het ministerie van Buitenlandse Zaken de prestaties van verschillende gezichtsherkenningssystemen. Dat gebeurde in voorbereiding op een aanbesteding voor de bouw van 36 e-gates op luchthaven Schiphol. Deze worden in het najaar van 2011 geïnstalleerd.

'Ik ben geschokt over de kwaliteit van sommige paspoortfoto's', zegt Spreeuwers. 'Ik zou ze nog niet accepteren als vakantiekiekje.' Ongeveer in 5 procent van de paspoorten, die Spreeuwers gebruikte om gezichtsherkenningssystemen te testen, bleek de digitaal opgeslagen foto in het paspoort fouten te bevatten. In 1 tot 2 procent van de gevallen was de kwaliteit van de foto zo slecht dat een gezichtsherkeningssysteem de foto ten onrechte onvoldoende op de paspoorteigenaar vond lijken.

Dat ontdekte Spreeuwers toen hij in 2010 in opdracht van het ministerie van BZK de prestaties van tien verschillende gezichtsherkennings-algoritmen met elkaar vergeleek. Dat gebeurde in voorbereiding op een aanbesteding voor de bouw van 36 e-gates op luchthaven Schiphol. Deze worden in het najaar van 2011 geïnstalleerd. De 'zelfbedienings'-poorten controleren de identiteit van reizigers door een foto van hun gezicht te vergelijken met de foto in hun biometrische paspoort.

In totaal werden er ongeveer achthonderd paspoorten gebruikt in de tests. Het ging daarbij om Europese paspoorten. Ongeveer 85 procent van de paspoorten was van Nederlandse makelij.

Scheurtjes, stof en haartjes

Spreeuwers trof onder meer ingescande 'scheurtjes, stof en haartjes' op de foto's in het paspoort aan. 15 procent van de foto's heeft één of meer verticale lijnen die geen data bevatten. Deze fouten zijn ontstaan bij het digitaliseren. In de meeste gevallen raakten de gezichtsherkenningsystemen niet van slag door deze ontbrekende data, maar bijvoorbeeld wel wanneer een ontbrekende scanlijn recht door een oog heen liep: 'Als je zo'n paspoort hebt, dan is de kans dus groter dat het gezichtsherkenningssysteem een foutmelding geeft.'

Ook waren er foto's met een te hoog of een te laag contrast. Daarnaast waren er foto's met compressiefouten. Spreeuwers: 'Die foto's hebben een blokkerige structuur. Dat zie je ook met het blote oog.' De ergste compressiefouten werden overigens aangetroffen op paspoorten die niet uit Nederland afkomstig waren.

Fraudegevoelig

Vanwege de door hem geconstateerde lage kwaliteit van de paspoortfoto's pleit Spreeuwers er voor het huidige foto-opnamesysteem ingrijpend te wijzigen. Aanvragers van een paspoort leveren nu nog een fysieke pasfoto in. Die wordt door de gemeente gedigitaliseerd met behulp van een camera. Spreeuwers: 'Fouten kunnen op verschillende manieren ontstaan: door onprofessionaliteit van de fotograaf of door fouten bij het digitaliseren.' Beide typen fouten zouden voorkomen kunnen worden door op het stadhuis een digitale foto te maken van paspoortaanvragers, op het moment dat ze hun paspoort komen aanvragen.

Een extra voordeel daarvan is dat identiteitsfraude tijdens de aanvraag lastiger wordt. 'De ambtenaar is geen expert in gezichtsvergelijking. Het is daardoor mogelijk dat iemand een paspoort aanvraagt met een goed gelijkende foto van iemand anders.'

Wijzigen instellingen

Spreeuwers denkt overigens niet dat de slechte fotokwaliteit ervoor gaat zorgen dat reizigers de doorgang op Schiphol wordt geweigerd, alleen omdat de software in de e-gates passagiers niet herkent. 'Het ergste wat er kan gebeuren is dat je paspoort handmatig moet worden gecontroleerd door een marechaussée, zoals dat nu ook al het geval is.'

Daarnaast is het mogelijk de instellingen van een gezichtsherkenningssysteem zodanig in te stellen dat het systeem eerder aangeeft dat er een match is tussen foto en scan. Daarmee stijgt dan automatisch ook het aantal mensen dat onterecht wél door mag en daarmee de mogelijkheden tot identiteitsfraude. 

De best scorende gezichtsherkenningssystemen tijdens de experimenten van Spreeuwers herkenden in 1 procent van de gevallen de passanten ten onrechte niet. Een onterechte match, een zogeheten 'false positive', trad in ongeveer 0,1 procent van de gevallen op. De onderzoekers ontdekten dit laatste percentage omdat ze de gezichtsherkenningssystemen ook gezichtsscans lieten vergelijken met pasfoto's van iemand anders.

'De verhouding tussen het aantal false positives en false negatives van het systeem wordt momenteel in samenspraak met de leverancier van de gates ingesteld met in achtneming van de aanbevelingen die gebleken zijn uit het onderzoek van de Universiteit Twente', aldus een woordvoerder van het ministerie van BZK.

Efficiëntie beperkt

Tijdens het onderzoek van Spreeuwers bleek de kwaliteit van de paspoortfoto's de efficiëntie van de gezichtsherkenningssystemen te belemmeren. Spreeuwers: 'Stel dat alle omstandigheden tijdens de opnamen van de gezichtsscan goed zijn. Dus de belichting is goed en mensen werken goed mee. In dat geval wordt het succespercentage van de huidge gezichtsherkenningssystemen beperkt tot 98 tot 99 procent, vanwege problemen met de kwaliteit van paspoortfoto's.'

Kwaliteitsproblemen met pasfoto's vormen overigens op dit moment niet de bottleneck voor prestatieverbetering van softwareherkenningssytemen, aldus de onderzoeker. 'Problemen tijdens de live opnames zijn vooralsnog van grotere invloed.' Daarbij gaat het om belichtingsproblemen en om mensen die niet goed meewerken. 'Mensen kijken wel eens niet recht in de camera of ze trekken gekke grimassen.'

Paspoortproductie

De pasfoto's worden sinds medio 2009 niet meer met een scanner gescand bij de gemeenten. Er wordt een camera gebruikt om de ingeleverde foto te digitaliseren. De gedigitaliseerde foto wordt vervolgens door de gemeenten met overige aanvraaggegevens elektronisch verzonden naar de producent (Morpho, voorheen Sagem) van de reisdocumenten. De paspoortleverancier mag de kwaliteit van de foto's niet beoordelen.

Reactie Minister Piet Hein Donner

'Het is bekend dat er bij de controle op de kwaliteit van pasfoto's aan de gemeentebalies ook foto's doorheen glippen. Minister Donner vindt dat gemeenten er nog beter op moeten letten of ingeleverde foto's aan de eisen voldoen. Dat blijft een verantwoordelijkheid van de gemeenten', aldus een woordvoerder van het Ministerie van BZK namens minister Piet Hein Donner.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4126375). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.