Microsoft presenteert op 15 augustus 2011 de vernieuwde Volume Licensing Service Center (VLSC)-website. Op deze website kunnen klanten en ict-dienstverleners software downloaden en licentiesleutels beheren. De site is volgens Microsoft eenvoudiger en gebruiksvriendelijker geworden. Elke maand krijgt de site ongeveer twee miljoen bezoekers.
Het Microsoft Volume Licensing Service Center is de enige plek waar klanten software kunnen downloaden en abonnementen van volumelicenties kunnen beheren. Microsoft heeft bij de vernieuwing van de Volume Licensing Service Center (VLSC)-website de feedback van duizend klanten en ict-dienstverleners meegenomen. Deze groep test nu de vernieuwde VLSC-site.
Een grote verandering is dat gebruikers nu direct op de homepage hun software en licentiesleutels kunnen downloaden. Vroeger moesten ze doorklikken naar een aparte site. Ruim 60 procent van de bezoekers bezoekt VLSC-website om sofware te downloaden en licentiesleutels aan te schaffen. VLSC richt zich niet alleen op grote klanten, ook kleine organisaties kunnen er terecht. Bijvoorbeeld als ze vijf licenties moeten beheren.
Excuses
De Volume Licensing Service Center (VLSC)-site kampte het laatste jaar met storingen. Eric Ligman, Microsoft's manager voor partnertevredenheid, bood begin januari 2010 zijn excuses aan voor de problemen rond de VLSC-website, die toen meer dan een week offline was. Ict-dienstverleners konden daardoor geen licenties activeren en softwaresleutels krijgen. De site werd toen gesloten wegens onderhoud, onder andere om het beheer van licenties door partners eenvoudiger te maken. Resellers moesten toen bellen naar drukbezette callcenters en softwarepakketen opvragen.
Op 11 augustus 2011 presenteert Microsoft een online LiveMeeting over de nieuwe VLSC-site.