Managed hosting door True

Uitbesteding wordt ervaren als dure grap

'Outsourcing stelt IT-afdeling vaak teleur'

 

It-professionals zijn niet blij met hogere kosten voor it-outsourcing

It-afdelingen, die een deel van hun taken hebben uitbesteed aan it-dienstverleners en service providers met als doel kosten te besparen, zeggen vaak bedrogen uit te komen. Vaak blijken outsouringsdiensten duurder dan verwacht. Ook vinden it-professionals dat dienstverleners minder flexibel en loyaal zijn dan intern personeel.

Deze bevindingen staan in een onderzoek van Lieberman Software, leverancier van beheer- en beveiligingssoftware. Aan het onderzoek deden vijfhonderd Europese en Amerikaanse it-professionals mee. Het onderzoek vond plaats tijdens Infosecurity Europe 2011 in Londen en RSA Conference 2011 in San Francisco. De betrokken it-professionals werken bij multinationals en zijn vrijwel allemaal verantwoordelijk voor outsourcingstaken.

Ruim 75 procent van de it-specialisten zegt dat hun managed services- en outsourcingpartners extra kosten in rekening brengen. Veel it-professionals hebben hun taken uitbesteed om een efficiencyslag te maken. Maar uit het onderzoek blijkt dat ze teleurgesteld zijn in de kwaliteit van de uitbestede dienstverlening.

Business Process Management

Volgens Phil Lieberman, ceo van Lieberman Software, werden it-afdelingen vroeger vaker beschouwd als strategisch onderdeel om een bedrijf meer concurrerend, aantrekkelijk en onderscheidend te maken. Maar volgens hem hebben analisten en consultants, die actief zijn op het gebied van business process management, daar een einde aan gemaakt. ‘Hun ideeën hebben er toe geleid dat elk it-functie kan worden uitbesteed aan de laagste bieder. Directies beschouwen deze groep analisten en consultants vaak als ‘betrouwbare bronnen' en zijn er van overtuigd dat outsourcing veel kosten kan besparen', aldus Lieberman.

Maar door snelle veranderingen in de markt zijn er voor betrokken bedrijven nieuwe uitdagingen ontstaan die vragen om meer flexibiliteit, kennis van interne processen en toewijding. ‘Outsourcers kennen de begrippen toewijding en loyaliteit niet in hun diensten die ze aanbieden voor het verbeteren van bedrijfsprocessen', aldus Lieberman.

Transparantie, beveiliging en veerkracht

Uit onderzoek blijkt dat er door outsouring nauwelijks kosten zijn bespaard. 62 procent van de respondenten zeggen dat ze nu meer betalen dan oorspronkelijk was vastgesteld in de outsourcingovereenkomst. 27 procent zegt ‘aanzienlijk meer' te betalen dan was gepland. Slechts 11 procent zegt kosten te besparen sinds ze hebben gekozen voor outsourcing.  82 procent van It-profesionals die werken bij bedrijven met meer dan duizend werknemers in dienst, zegt meer te moeten betalen aan outsourcing dan was verwacht.

Directies worden steeds vaker gefrustreerd door de steeds hogere kosten van it-outsourcing. Zo zien ze dat hun it-afdelingen vaak kampen met een hoog verloop van it-specialisten die in dienst zijn van outsourcers. Lieberman adviseert bedrijven daarom eerst it-outsourcers onder de loep te nemen om te kijken of ze wel aan hun afspraken kunnen houden. ‘Dat zijn niet alleen maar afspraken maken over de totale kosten. Outsourcers moeten ook voldoen aan eisen rond transparantie, beveiliging van bedrijfsdata en veerkracht tonen bij veranderende bedrijfsprocessen.'

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/3942368). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.