Managed hosting door True

Consumentenelektronica en Dell doen online goed

 

Het online kanaal groeide 21% in eerste kwartaal 2011, volgens Icecat.biz. Philips komt in de top 10, wat verklaard wordt door groei van LED tv's en andere typische consumentenelektronica-categorieën in het online kanaal. Dell bereikt de top 30 en Nokia is de grootste shaker. Tablet pc's blijken geen killer van notebooks en netbooks te zijn. HP is weer marktleider in de notebooksmarkt, terwijl Acer verder achterop raakt.

Online channel groeide in eerste kwartaal 2011 met 21% Het online kanaal, zoals gemeten door Icecat, is in het eerste kwartaal 2011 met 21% uitgedijd op jaarbasis, in termen van Data-sheet Downloads (DDs) via meer dan 14.000 aangesloten online channel partners. Het aantal aangesloten channel partners is op jaarbasis toegenomen met 28%. Deze partners hebben meer dan 200 miljoen datasheets gedownload in het eerste kwartaal 2011 en dat worden er naar verwachting meer dan een miljard gedurende heel 2011.
Het aantal gemeten merken is op jaarbasis sneller toegenoment, namelijk met 64% tot 4028. Het aantal sub-categorieën doet het iets rustiger aan en is toegenomen met 13% tot 1032 in de sectoren IT, Telecom, Consumentenelectronica en Office supplies. Feitelijk betekent dit dat de long tail van merken die actief zijn in het online kanaal veel sneller toegenomen is dan het online kanaal zelf, wat tot gevolg heeft dat de onderlinge concurrentie tussen merken dramatisch is toegenomen.

Philips in top 10 en DELL in top 30 in Q1-2011 HP, Lenovo en Acer vormen nog steeds de top 3 van online channel merken in de Icecat monitor voor het eerste kwartaal 2011. Geen grote verrassing. Interester is de dynamiek lager in the top 100. De vier grotere merken die het relatief erg goed doen zijn Philips, die de Top 10 voor het eerst binnenkomt (64%), LG en Symantec, die beiden de top 20 binnenkomen met 65% groei in channel exposure, en tenslotte DELL die met 101% groeit en de top 30 binnenkomt. DELL's vooruitgang - hoewel nog steeds significant - lijkt aan momentum te verliezen. Met de huidige groeisnelheid is een top 20 positie mogelijk binnen een jaar, maar een top 10 positie bereiken kost tenminste twee jaar.
De snelstgroeiende merken in the top 100 zijn, echter, Ricoh (+380%), Advanced Cable Technology (+308%) en Verbatim (+185%). Ricoh's relatieve vooruitgang kan verklaard worden door een toegenomen focus op het online kanaal. ACT lift mee op het groeiend belang van kabels als een cross-sell-item in de online markt. Verbatim is een succesvolle storage supplies brand, die het online kanaal heeft ontdekt als een efficiënt middel voor haar sales-doeleinden.

And the shakers in the online channel are...
De shakers in het eerste kwartaal 2011 in de top 100 zijn: Nokia (-38%), Projecta (-36%), Nikon (-34%), Microsoft (-29%) en Intel (-29%). Nokia leidt aan een algehele neergang gerelateerd aan de opkomst van Android-smartphones, Blackberries en de Apple iPhone. Ook de neerganng van Projecta en Nikon reflecteert een terugval in marktaandelen, die dus ook in het online kanaal zichtbaar is. Relevant voor Microsoft is dat het al even een tijdje terug is dat het een nieuw PC besturingssysteem geïntroduceerd heeft, wat altijd een tijdelijke opleving in online zichtbaarheid veroorzaakt. Tenslotte, Intel's footprint in de online markt is nooit erg omvangrijk geweest aangezien de chipsproducent vooral afhankelijk is van OEM sales, niet van box sales. Het zelfde geldt tot op zekere hoogte voor Microsoft.
Toch is de sterke terugval te significant om te negeren voor zulke ambitieuze producenten.

Tablet pc's groeien netbooks er nog niet uit Regelmatig lezen we in de pers dat Tablet pc's notebooks, netbooks en gewone pc's uit de markt drukken. Is dat waar of is het een journalistieke overdrijving en een makkelijk excuus voor CEO's van matig presterende computerproducenten? Volgens onze marktgegevens, lijkt het laatste dichter bij de waarheid te liggen: de online interesse in notebooks neemt nog steeds toe (+27%) in lijn met de gemiddelde groei, en netbooks (+58%) groeien relatief zelfs sneller dan tablets (+48%). Alleen pc's stagneren duidelijk (+8%) en lopen dus feitelijk achteruit aangezien ze beneden-gemiddeld presteren.
Aangezien de concurrentie voor tablet pc's onder kanaalmerken nog maar net op gang aan het komen is, is het misschien nog te vroeg om blijvende effecten waar te nemen.


Notebooks, pc's en garanties vormen nog steeds de top 3 categorieën in het eerste kwartaal 2011. Niets is op dit terrein veranderd. De grootste veranderingen in relatieve categoriepopulariteit in het eerste kwartaal 2011, vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder, zijn de verdere groei in kabelsloten (+586%) om mobiele computers te beveiligen, en de scherpe neergang van PDAs (-24%) en projectieschermen (-25%). Smart phones en smart boards zijn de bedreigingen voor de laatste twee categorieën. Maar met enige fantasie zijn Tablet-pc's een logische bedreiging voor presentatie-apparatuur in vergaderzalen aangezien ze in steeds meer meetings gebruikt worden voor het bespreken van powerpoints en websites.

Het meest opvallend is de ontwikkeling van typische consumentenelektronica-categorieën zoals LED-tv's (+569%), koelkasten
(+119%) en LCD-tv's (+103%). De opkomst van zulke CE-categorieën verklaart de relatieve goede performance van een typisch CE-merk als Philips. Het is onbekend wat de toekomst op dit gebied zal brengen aangezien Philips recent een TV-outsourcing en joint-venture deal gesloten heeft met de Taiwanese producent TPV Technology.

HP aan kop in notebooks, Acer raakt verder achterop HP (37%) heeft in het eerste kwartaal 2011 haar dominantie in de notebookscategorie hersteld, de belangrijkste categorie in het online kanaal. Toshiba (15%) en Lenovo (14%) zijn met enige afstand nummer twee en drie. Verrassend is dat Acer, enige jaren terug nog marktleider in dit segment, nog verder is teruggevallen (10%). De druk op haar marktaandeel in notebooks, zou de teleurstellende resultaten van deze Taiwanese fabrikant kunnen verklaren, die de schuld legde bij de groei in tablet pc's, terwijl dat nog slechts een bescheiden factor is voor de notebooksmarkt. Tablets zijn net als netbooks gewoon een andere form factor, handig voor presentaties, maar niet handig voor documentverwerking en data-invoer, kortom serieus kantoorwerk.

LED-tv's geleid door Samsung
De relatief nieuwe en snelgroeiende categorie LED-tv's, op termijn een vervanger van LCD-tv's, wordt gedomineerd door bekende namen: Samsung (38%), LG (25%) en Philips (23%). De oude tv-kampioen Sony heeft slechts een minimaal marktaandel met 3%, wat kan betekenen dat Sony dit segment voor gezien houdt of zich nog aan het warmlopen is.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/3903269). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Reacties

Geeft wel veel twijfel het ene artikel geeft aan dat de netbook / notebook markt slecht gaat ter faveure van de tablets en hier lees ik dat dit niet het geval zou zijn. Dit op basis van een analyse vanuit Icecat? Ben nu wel zeer benieuwd naar de juistheid. Elk onderzoek GFK, Icecat en Gartner geeft zijn eigen uitkomst.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.