Voetbalclub De Graafschap heeft automatiseerder Centric gevraagd aan het eind van het seizoen te stoppen als sponsor. De inmenging van eigenaar Gerard Sanderink in voetbaltechnische zaken is de betaald voetbalorganisatie uit Doetinchem teveel geworden. Sanderink bemoeide zich een paar jaar terug ook al met de sportieve gang van zaken bij de club en vertrok daarna voor een tijdje als sponsor.
De Graafschap en Centric sloten in augustus vorig jaar een hoofdsponsorcontract voor het seizoen 2010/2011. Daarbij spraken beide partijen de intentie af om daarna voor een langere periode door te gaan. Naar verluidt staat de automatiseerder voor een bedrag van ongeveer 500.000 euro garant.
De Gelderlander meldde begin februari dat Sanderink dreigde te stoppen als shirtsponsor van De Graafschap. Hij vond dat de Doetinchemse eredivisionist onprofessioneel handelt, onder meer omdat het contract van trainer Darije Kalezic nog steeds niet was verlengd. Dat zou een goede teampresentatie in de weg staan. Ook het aantrekken van Youssouf Hersi stond hem niet aan. Verder zou de topman van Centric gebrouilleerd zijn met technisch directeur Leen Looyen.
Kritiek
Deze kritiek is de directie van de voetbalclub in het verkeerde keelgat geschoten. Per brief heeft zij Sanderink gevraagd aan het eind van het seizoen af te zien van verdere sponsoring. Een woordvoerder zegt dat de club verder geen publieke mededelingen wil doen. Centric was nog niet bereikbaar voor commentaar.
De persvoorlichter De Graafschap verwijst naar vergelijkbaar gedrag van Sanderink een aantal jaren terug. In de jaren rond 2000 was de automatiseerder al eens eerder voor 1,2 miljoen gulden hoofdsponsor van de club. In 2001 verkeerde de club in degradatienood, waarna voetballiefhebber Sanderink in het weekblad Voetbal International kritiek uitte op het uitblijven van versterkingen. Ook noemde hij een aantal voetballers te dik, te oud, te slecht, te vaak ziek en te lui. Hij eiste dat De Graafschap kwaliteit leverde en voor resultaten knokte, eigenschappen die volgens hem wél van toepassing waren op zijn bedrijf. Nadat De Graafschap degradeerde, koos Sanderink een tijdje voor een sponsorcontract met FC Groningen.
Persoonlijk
Adviseur Frank van den Wall Bake, een van de grondleggers van de sportsponsoring in Nederland, constateert dat Sanderink een sponsor is die een meer dan normale betrokkenheid toont. ‘Zolang dat op zakelijke gronden is gebaseerd, hoeft dat geen probleem te zijn. Een sponsor kan bijvoorbeeld meedenken over marketing, publiciteit of financiën. Maar een sponsor moet zich nooit inhoudelijk bemoeien met het sportief-technisch beleid, zoals in het geval van De Graafschap wel is gebeurd.’
Van den Wall Bake vraagt zich verder af wat Centric en zusterbedrijf Oranjewoud, dat ook actief is met sportsponsoring, beogen met hun sponsoractiviteiten. ‘Het zijn beide bedrijven die actief zijn op de zakelijke markt en zich niet richten op consumenten. Waarom zou je dan bijvoorbeeld shirtsponsor van een voetbalclub willen worden? Bereik je dan wel je doelgroep? Waarschijnlijk spelen andere motieven een rol, zoals een persoonlijk motief. Zoals bekend voelt Sanderink zich nauw verbonden met de Graafschap en de Achterhoek
Als Sanderink op deze wijze wil sponsoren is dat zijn goed recht. Een voetbalclub die dat niet wil staat vrij om het aanbod af te wijzen. De logische volgende stap is dat als Sanderink de club helemaal overneemt, dan kan hij alles beslissen.