De softwareconferentie Lotusphere in Orlando is dit jaar door meer Nederlanders bezocht dan een jaar eerder. Dat was ook te merken tijdens de jaarlijkse ‘Lotusphere Dutch Drink’ dat in een loungebar in Disney World werd georganiseerd. In 2009 waren er veertig Nederlandse deelnemers, nu zijn het er rond de honderd. De delegatie bestaat veelal uit trouwe eindgebruikers en IBM business partners.
Lotusphere 2011 wordt gehouden in de Dolphin en Swan-hotels, die recht tegenover elkaar staan in Orlando. De hotels doen hun naam eer aan. Op het Dolphin-hotel staat een fors beeld van een grote vette vis. Op het Swan-hotel staat een groot beeld van een zwaan. En in het tussen gelegen meertje kun je in een zwanenboot peddelen.
De jaarlijkse borrel wordt iets verder op gehouden, in het Boardwalk Inn Hotel. Dit is een soort strandhotel uit de late periode van de negentiende eeuw. De inrichting is klassiek. Over een krakerige houten vloer is het kort lopen naar de Bellevue Lounge Bar. De eerste impressie is goed. Het is er gezellig, op zijn Amerikaans gezegd een ‘cozy bar’.
De drinkgelegenheid is ingericht met houten zitbanken met kleurige zitkussens. Er liggen chique tapijten met daaromheen palmplanten. Tegen de muren staan boekenkasten met allerlei rariteiten, zoals oude boeken. Aan de muur hangen schilderijen met voorstellingen van het 19-eeuws Noord-Amerika.
IBM Quickr
In de bar is het druk. IBM’ers, resellers en ict-managers en systeembeheerders praten met elkaar onder genot van veelal bier. Er is Budweiser, Samuel Adams en lokaal bier uit Florida, genaamd Yuengling.
Gastheer van de Lotusphere Dutch Drink is Ron Boevink, die eind 2010 bij IBM is teruggekeerd als Lotus brand leader bij de IBM Software Group Benelux. Boevink heeft jaren ervaring met Lotus brand manager en sales manager. Hij werkt nauw samen met marketeer Marnix Kemme, die werkte eerder bij diverse ict-dienstverleners en was voorzitter van de Stichting Nederlandse User Group (SNUG) voor IBM Software en voorzitter van de Lotus User Group (LUG). In een speech belooft Boevink dat zijn team in 2011 ‘flink gaat knallen’.
Boevink krijgt applaus van de aanwezigen, veelal echte ‘Lotus-evangelisten’ die al jaren klant zijn. Een daarvan is Rob Buurman, system administrator bij Asics Europe. Een van de interessante onderwerpen volgens Buurman is de IOnet archiveringsoplossing voor Notes Mail, applicaties en IBM Quickr. Het betreft volgens hem een oplossing voor verschillende taken, zoals e-mail en het archiveren van Notes databases. Domino kan dit op zichzelf doen, maar IONet biedt het aan voor een goede prijs, aldus Buurman.
Jaap Boer, manager groupware & communication bij Leaseplan, is een van de oudste Lotus Notes-gebruikers. Sinds 1995 is hij klant. Boer zegt dat de focus nu ligt op de uitrol voor Lotus Connections, een platform voor sociale software. ‘Wij zijn altijd al een early adopter van Notes geweest.’
Yuengling
De sfeer zit er goed in als een flinke kar met etenswaren wordt binnengebracht. Er is keuze aan kip in scherpe tomatensaus, pizza, vlees, groenten, waaronder augurken. De borden worden snel en vol opgeschept. De twee Lotus-klanten die de scherpe kip eten lusten wel een biertje. ‘Hey bartender, one Yuengling and one Budweiser please!’