IBM Nederland gaat meer aan ondersteuning doen rond de promotie en verkoop van zijn Lotussoftware. IBM heeft hiervoor twee Lotus-specialisten aangetrokken. IBM’s business partners juichen de stap toe, want de laatste jaren moesten ze zelf Lotussoftware bij de eindgebruikers promoten. Zo startten 25 IBM-partners de campagne ‘Lotus Loves People’. ‘Dat was een noodkreet: doe iets. Nu is er een visie’.
De Lotus-samenwerkingssoftware van IBM is minder bekend dan vergelijkbare pakketten van concurrenten. Daarom heeft IBM twee Lotus-kenners aangetrokken om meer smoel te geven aan het brede portfolio van Lotus, dat onder andere integreert met sociale netwerken.
Marketeer Marnix Kemme werkte eerder bij diverse ict-dienstverleners en was voorzitter van de Stichting Nederlandse User Group (SNUG) voor IBM Software en voorzitter van de Lotus User Group (LUG). Nu is Kemme in dienst als marketingmanager bij de Lotus Software IBM Software Group Benelux. Hij werkt nauw samen met Ron Boevink, die Lotus brand leader bij de IBM Software Group Benelux wordt. Boevink heeft jaren ervaring met Lotus brand manager en sales manager.
Kemme: ‘IBM zal meer marketing steken in Lotus-software.’ Volgens Kemme moet de software van Lotus, die nauw verwerven is met sociale netwerken, op de agenda van de ‘CxO’ komen. Zo kan IBM’s software het zogeheten Nieuwe Werken ondersteunen. ‘Hierbij wordt tijdsonafhankelijke, overal, productief en nauwer samengewerkt’, aldus Kemme. IBM benadrukt overigens dat de marketingbudgetten ongewijzigd blijven.
Noodkreet
IBM’s business partners juichen de beslissing van IBM toe om marketing te doen voor Lotus. De laatste jaren hebben zij dit gedaan, met campagnes als ‘Lotus Loves People’, dat medegefinancierd werd door IBM, of ‘Hello Yellow’ van dienstverlener Acuity.
Roland Driesen, directeur van dienstverlener Silverside uit Gouda vindt het een goede zaak dat IBM meer gezocht aan Lotus gaat geven. ‘In Nederland was het de laatste jaren stil rond Lotus. Op een geven moment hebben een aantal IBM business partners zelf het initiatief genomen met ‘Lotus Loves People’. Dat was een noodkreet naar IBM: doe iets! De steun van IBM Benelux is nodig, zo is er uitleg nodig wat bijvoorbeeld IBM Lotus Connections te bieden heeft.’
Edwin Kanis, manager sales en marketing bij Imtech ICT Integrated Solutions uit Zaltbommel en een van de grootste IBM Lotus-partners in Nederland, zegt dat IBM nu een duidelijke visie neerzet waar het met Lotus heen wilt. Kanis juicht dit toe, omdat hij de afgelopen jaren actief is met IBM integratie-oplossingen en vooral social software.’Voorheen werd er door IBM weinig aan productmarketing gedaan. Dat is lastig als je projecten aan een user-centric publiek wilt verkopen. Nu is er meer aandacht voor en wat het gebruikers en de it-beslisser oplevert. Nu is er een visie.’