Online advertentiecampagnes zoals die via e-mail krijgen in 2011 meer concurrentie van direct mail-campagnes op papier. Het effect van digitale campagnes is laag, doordat reclame-acties daar weinig aandacht krijgen. Daarnaast wordt minder post verstuurd. Daardoor vallen advertenties op de deurmat meer op. Dat stelt Marco Mok, directeur van DM Creative Communicatie in Haarlem. Hij voorspelt voor 2011 een terugkeer van advertentiecampagnes op papier.
Mok stelt dat zijn voorspelling wordt ondersteund door onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen. Studenten van die instelling zouden concluderen dat adverteren via papieren post effectiever is dan adverteren via e-mail. Volgens het marketingbureau stellen de Groningers ook dat de emotie tegenover post positiever is. De studenten voerden het onderzoek uit in opdracht van postbedrijf TNT.
Mok: ‘Stopten marketeers voorheen grote budgetten in online-campagnes en virals (reclameboodschappen via sociale netwerken, red.) in 2011 wordt het ‘back to basics’ voor adverteerders.’ Hij vervolgt: ‘Op internet krijgt een reclame-uiting amper aandacht. Bovendien komt er nog een effect bij waardoor papieren direct mail nog meer opvalt. Er wordt steeds minder per post verstuurd, zodat een reclamemailing veel minder concurrentie heeft op de deurmat.’
Concurrentie toegenomen
Volgens de directeur van het marketingbedrijf is door de opkomst van digitaal drukwerk het uitsturen van advertenties verschoven van massamailings naar gepersonaliseerde poststukken in kleinere aantallen. Hij stelt dat ook de drukkosten van papieren verzendingen de laatste jaren gedaald door de fors toegenomen concurrentie in de grafische sector.