Het online kanaal is volledig hersteld van de recessie. Er is een groei van 142 procent in het tweede kwartaal van 2010 vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Fujitsu zet zijn expansie door en consolideert zijn top 10-positie, terwijl Dell opnieuw een top 3 snelle groeier is, volgens de laatste Online ICEcat Channel Update.
In het tweede kwartaal 2010 faciliteerde ICEcat 237,5 miljoen data-sheet downloads (DDs) voor producten van 3541 verschillende merken via meer dan 10.000 verschillende online kanaalpartners. Het is voor het eerst sinds het vierde kwartaal 2008, het kwartaal dat de recessie toesloeg in het it-kanaal, dat de groei van het online kanaal weer terug is op pre-recessie niveaus (ca. 150 procent).
Fujitsu consolideert top 10 positie; Dell's expansie verliest momentum
Fujitsu consolideert zijn top 10 positie in het top 50-overzicht merken dankzij een bovengemiddelde groei van +328 procent. Dell (+859 procent) is opnieuw een top 3 snelle groeier, maar de groei is enorm vertraagd ten opzichte van die in het eerste kwartaal 2010 (+2233 procent). Dell's plannen om zijn distributiepilots in Europa uit te breiden, zijn cruciaal om de snelle groei vast te houden. Andere merken die consistent bovengemiddeld groeien zijn CablesToGo (+1191 procent), Pelikan (+1094 procent), Wentronics (+588 procent) en Trust (+256 procent). HP houdt zijn nummer één positie als kampioen van het online kanaal stevig vast, met nog steeds een enorme voorsprong op de nummer twee, Lenovo.
Groei netbooks versnelt
Netbooks zijn de snelst groeiende categorie van het tweede kwartaal 2010 (+425 procent). De groei is ten opzichte van het eerste kwartaal zelfs versneld ondanks of dankzij de succesvolle introductie van de iPad. Ook game software is opnieuw een top 3 snelle groeier.
Een eenmalig World Cup-effect is de snelle groei in LCD TVs (+245 procent). Telefoons (ook IP), mobile accessoires and printing supplies zijn groeicategorieen die het opnieuw goed doen in het online kanaal.