Veel lezers van CRN zijn kritisch over zakendoen met HP. Dit na aanleiding van de CRN channelwebvraag ‘Bent u tevreden over zaken doen met HP?’ De leverancier zegt dat vooral kleinere resellers niet allemaal blij zijn.”Partners zijn kritischer dan ooit.”
Volgens HP moet het zakendoen beter worden met het 2010 Preferred Partner Programma. Het programma is volgens de leverancier ontwikkeld om HP resellers te laten groeien en meer winst te laten maken en te zorgen voor tevreden resellers en hun klanten. CRN vroeg daarom in de channelwebvraag: ‘Bent u tevreden over zaken doen met HP?’
Meer dan 800 lezers hebben de vraag met een ‘Ja’ of ‘Nee’ beantwoord. Op 10 augustus zei 46 procent tevreden te zijn over de het zakendoen met HP. Maar 54 procent zegt niet tevreden te zijn. Er zijn een paar anonieme toelichtingen door lezers gegeven waarom ze niet tevreden zijn. Bijvoorbeeld: "HP vergeet wederom de kleine resellers die samen qua inzet en resultaat de "platinum" status verdienen."
Paula Boersma, manager partner programs & operations bij HP, zegt dat op dit moment ‘partners kritischer dan ooit zijn’. "De kritiek op het nieuwe partnerprogramma was te verwachten. Dat geldt vooral voor kleinere resellers. Dat heeft onder andere te maken door de marktomstandigheden. De markt is krapper en moeilijker. Ook heeft het te maken dat de omzetcriteria zijn verhoogd. Vooral kleine resellers zijn hier niet blij mee. We zijn nu aan het uitzoeken wat de effecten zijn van de wijzingen rond het partnerprogramma en hoe dit door de resellers ervaren wordt. HP vindt kleinere resellers heel belangrijk, ook als ze geen HP Gold Partner zijn."
Boersma zegt serieus te bekijken hoe de business voor partners makkelijker kan worden gemaakt. "Er zijn complexe elementen uit het partnerprogramma gehaald en meer business elementen toegevoegd. Zo moet het zaken doen met HP eenvoudiger worden. HP is nu bezig met een Europees partnertevredenheidonderzoek; Total Partner Experience (TPE). De resultaten van dit onderzoek worden op 1 oktober tijdens de HP CrossTalk aan de aanwezige partners gepresenteerd. Zo wordt bekeken wat partners vinden van HP’s special pricing en account managers."
Vooral omdat er voor kleine resellers niets aan HP te verdienen valt. Lage marges en spare parts zijn achterlijk duur. Mijn bedrijf verkoopt totaal geen HP IBM COMPAQ en dat soort merken meer.
Toshiba, Asus en Acer zijn betrouwbaardere merken en leveren tegen billijke prijzen daar zou HP een voorbeeld aan moeten nemen.
Wat ook een probleem is bij HP is de korte garantieperiode die zij zelf geven op hun eigen producten. Daarna moeten wij als resellers dus maar de kosten dragen, wat niet terug te verdienen is in de marges.
Verder geeft het in mijn ogen aan dat zij zelf weinig vertrouwen hebben in hun producten!
Kleine resellers verkopen geen HP. Die proberen reactief een graantje mee te pikken door de vraag uit de markt. Er zijn zat andere merken te verkopen alleen dan komt het aan op echt verkopen. Dat is nou net een eigenschap die veel resellers missen.