Klanten zijn zich niet bewust van de milieu-inspanningen van leveranciers. Ze realiseren zich daarentegen wel dat de stijgende energieconsumptie van it een zware wissel trekt op het milieu.
"Tech-leveranciers zullen meer gehoor vinden voor hun ‘groene' strategie als ze hun boodschap beter afstemmen op hun grote klanten", zegt Forrester-analist Chris Mines in zijn onderzoeksrapport over ‘Green IT'. Het overgrote deel van deze klanten is zich bewust van de impact die het milieu gaat hebben op hun toekomstige it-strategie, maar is nog niet zover dat ze daar al beleid voor hebben opgesteld.
In het geval van datacentra hoeven klanten dat beleid niet zelf actief op te stellen. "De gemiddelde bezettingsgraad van de hardware in een datacentrum ligt rond de 5 procent", legt Michiel Steltman, cto bij Siennax, uit. "Dat is veel meer dan strikt noodzakelijk voor het opvangen van de pieken. De kunst is om de servercapaciteit efficiënter in te zetten, zodat minder hardware en dus stroom en koeling nodig is." Hierdoor is het ook mogelijk om kosten te besparen, iets dat steeds meer bedrijven beseffen. Stroomverbruik is de grootste kostenpost in een datacenter en gaat in de toekomst een steeds groter deel van de kosten opslokken. EvoSwitch investeert in energiezuinige systemen. "Daarmee besparen we zeker 20 procent, maar dat zal in de toekomst meer worden", becijfert Laurens Rosenthal, innovation director bij het datacenter.
Veel grote it-leveranciers zijn al bezig met het ‘vergroenen' van hun productie en bedrijfsvoering. Zo kennen zowel Dell als HP als IBM speciale programma's die gericht zijn op een milieubewuste bedrijfsvoering. "Het programma van Dell behelst onder meer aspecten als energiebesparing, het hergebruik van materialen en het feit dat we bij de productie geen gevaarlijke substanties gebruiken", legt managing director Dolph Westerbos uit. HP kent onder meer sinds 1992 het Design for Environment Principe, waarbij bij het ontwerpen van een product kritisch gekeken wordt naar de gehele product-levenscyclus. "We benaderen het milieu niet door ons te richten op slechts een schakeltje in de gehele keten, maar op een integrale manier", zegt Jeroen Coenen, corporate marketing manager bij HP. "Wat met het oog op recycling misschien gunstig is, kan aan de transportkant veel zwaarder zijn en derhalve meer vervuilend."
Lees ook