Business Objects, leverancier van business intelligence-software (BI), maakt de resultaten bekend van het vierde kwartaal en het fiscale jaar 2005, dat eindigde op 31 december 2005.
De omzet in het vierde kwartaal van 2005 bedroeg 305 miljoen dollar, de hoogste kwartaalomzet in de geschiedenis van Business Objects. Dit is een stijging van 14 procent vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. De winst per aandeel op basis van US GAAP kwam in het vierde kwartaal uit op 37 dollarcent. De pro forma winst per aandeel bedroeg 42 dollarcent. Zowel de omzet als de winst per aandeel (pro forma en US GAAP) kwamen daarmee hoger uit dan de verwachting voor het vierde kwartaal van 2005.
Over 2005 behaalde Business Objects een omzet van 1,077 miljard dollar, een stijging van 16 procent ten opzichte van 2004. In 2005 bedroeg de winst per aandeel op basis van US GAAP 1,00 dollar. De pro forma winst per aandeel was 1,29 dollar. Hiermee kwamen de winst per aandeel (pro forma en US GAAP) en de omzet hoger uit dan de verwachting die was afgegeven voor 2005.
Sabine Palinckx, countrymanager Business Objects Nederland: ‘In 2005 is onze omzet de magische grens van 1 miljard dollar gepasseerd. Dit is voor ons een belangrijke mijlpaal. Ook in Nederland hebben we boven verwachting gepresteerd. Zo hebben we onder andere nieuwe overeenkomsten gesloten met de Autoriteit Financiële Markten (AFM), Rabobank, Friesland Foods, Etam Retail, het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), de Nederlandse Mededingings Autoriteit (NMA), UWV, PCM Uitgevers, Wolters Kluwer, KPN en Martinair.’