Managed hosting door True

Belgen maken afspraken over 'offline bankieren'

 

ING is één van de banken in België die klanten die niet online bankieren een standaardpakket biedt.

In België hebben banken en de overheid afspraken gemaakt over de beschikbaarheid van bankdiensten voor mensen die hun bankzaken niet digitaal willen of kunnen doen. Voor klanten die niet online bankieren, ligt een standaardpakket klaar. Dat pakket mag maximaal zestig euro per jaar kosten.

Nu steeds meer mensen online bankieren, sluiten meer bankkantoren en bankautomaten hun deuren. Toch is niet iedereen mee met de digitale revolutie. Vooral ouderen handelen hun bankzaken nog graag in een kantoor af. Voor dat soort klanten moeten de banken een universele bankdienst aanbieden, tegen maximaal vijf euro per maand. Daarvoor krijgen de klanten een bankpas, mogen ze minstens 24 keer gratis geld afhalen bij een automaat van hun eigen bank, kunnen ze minstens zestig maal hulp krijgen aan een loket en kunnen ze in het bankkantoor rekeningafschriften afdrukken.

De prijs van zestig euro is een maximumprijs. Als een bank minder aanrekent, mag deze de prijs met maximaal zes euro per jaar laten stijgen en niet boven de zestig euro gaan. De banken die de universele bankdienst aanbieden, zijn Argenta, Axa Bank, Belfius, Beobank, BNP Paribas Fortis, de bank van Bpost, CBC, CPH, Crelan, ING, KBC en KBC Brussels en VDK bank. Samen zijn zij goed voor ongeveer 95 procent van de Belgische markt.

De nieuwe universele bankdienst moeten uiterlijk op 1 januari 2022 ingaan. Over hoeveel mensen geen gebruikmaken van digitale diensten, bestaan geen harde cijfers. In Het Laatste Nieuws stelt de bank KBC dat ongeveer dertien procent van haar klanten geen gebruikmaakt van digitale mogelijkheden. Maar is het lastig om daaruit conclusies te trekken. ‘We weten dat veel mensen klant zijn bij verschillende banken. Het is dus goed mogelijk dat ze bij de ene bank nog een oude rekening hebben staan en bij een andere bank wel digitaal actief zijn.’

Nederland

In Nederland zijn de afspraken tussen banken en de overheid nog niet zo concreet als in België. De Nederlandsche Bank (DNB) laat weten dat de toegankelijkheid en bereikbaarheid van betaaldiensten hun aandacht heeft. De centralebankorganisatie liet recent onderzoek uitvoeren naar de toegankelijkheid en bereikbaarheid van banken.

Uit dit onderzoek blijkt dat consumenten uit kwetsbare groepen, zoals ouderen, gehandicapten en mensen met een lage digitale vaardigheid, een achteruitgang ervaren in de toegankelijkheid en bereikbaarheid van betaaldiensten. Dat hangt vooral samen met digitalisering en de sluiting van bankkantoren. Gemiddeld genomen zijn consument nog steeds tevreden, aldus DNB.

Volgens het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (MOB), een overleg van maatschappelijk organisaties onder voorzitterschap van DNB, moeten nieuwe afspraken worden gemaakt om die ontwikkeling bij kwetsbare groepen te keren. Er is een actieplan opgesteld. Een van de punten daarin is dat de DNB wil dat de partijen in het betalingsverkeer gezamenlijk afspraken maken om contant geld de komende vijf jaar in Nederland goed bereikbaar en bruikbaar te houden.

De Consumentenbond publiceerde in maart van dit jaar nog een uitgebreid artikel over bankieren zonder internet. Daarin staat onder meer welke banken nog fysieke kantoorfilialen hebben, welke kosten ze in rekening brengen voor afschriften, bij welke banken je nog kunt overboeken per telefoon en welke cursussen er zijn voor hulp bij het overstappen naar digitaal bankieren. 

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/7220109). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste resellernieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.