Het Amerikaanse SPSS neemt de Nederlandse softwareleverancier DataDistilleries over voor een combinatie van cash en aandelen ter waarde van 6,4 miljoen dollar.
DataDistilleries ontwikkelt software waarmee analyses uitgevoerd kunnen worden ten behoeve van direct marketing campagnes, fraudedetectie activiteiten, call centers, kantoren en websites. Het bedrijf is in 1995 opgericht als een afsplitsing van het Centrum voor Wiskunde en Informatica (CWI) in Amsterdam en is sindsdien uitgegroeid tot een organisatie met een omzet van 4,5 miljoen dollar. Negentig procent van de omzet afkomstig is uit Nederland. DataDistilleries heeft momenteel 40 medewerkers. SPSS en DataDistilleries hebben een overeenkomst getekend voor de overname van alle aandelen van DataDistilleries door SPSS voor circa 6,4 miljoen dollar, bestaande uit 1 miljoen dollar aan contanten en aandelen SPSS, waarvan de waarde voor deze transactie bepaald is op 5,4 miljoen dollar. In de komende twee jaar zullen de aandeelhouders van DataDistilleries tevens additionele contante betalingen ontvangen van in totaal 4,1 miljoen dollar tegen de huidige wisselkoersen, 'afhankelijk van het behalen van groeidoelstellingen voor licentie- en onderhoudsinkomsten van de DataDistilleries software'.
Lees ook