Terwijl de markt voor informatietechnologie eind 2002, begin 2003 weer aantrekt, is die voor crm-software nog steeds erg slecht. Dat concludeert het onderzoeksinstituut Aberdeen Group.
Hugh Bishop, medeauteur van het onderzoeksrapport, zegt dat de aankoop van bedijfsapplicaties langzaam weer uit het slop geraakt. Toch gaan er niet meer heel grote projecten van start; het bedrijfsleven begint voorzichtig te investeren in kleine, overzichtelijke trajecten.
De totale omzet in de softwaremarkt groeide het laatste kwartaal met 4,6 procent. Maar de resultaten verschilden heel erg per categorie. Zo groeide ’beveiliging’ ten opzichte van een jaar geleden met meer dan 8 procent. Customer relationship management daalde met een aanzienlijke 20 procent.
Volgens Bishop is dit nog het naijleffect van het bekendworden dat enkele dure crm-projecten niet tot de gewenste resultaten hebben geleid. "Het is duidelijk dat de laatste zes maanden erg moeilijk zijn geweest voor de crm-leveranciers", aldus Bishop.
Hoewel crm het als geheel slecht doet, zijn er niches waar weer leven in zit. Sales force automation bijvoorbeeld, dat een half jaar geleden bijna van het aankooplijstje viel bij Aberdeens onderzoek, is nu weer iets dat ondernemers hoog op hun lijstje hebben staan. Dit blijkt uit een recente, nog niet gepubliceerde studie van deze analistengroep. Sofware voor klantenservice en contactcentra zijn steeds sterk in de belangstelling blijven staan.
Teus Molenaar