Het nieuwe partnerprogramma Microsoft Partner Network is een van de belangrijkste aankondigingen die Microsoft heeft gedaan op de Worldwide Partner Conference 2009.
Bij partnerprogramma Microsoft Partner Network worden partners breder ondersteund en gevraagd zich te meer specialiseren en te differentiëren, zowel technisch als zakelijk. De beoordeling van partners door klanten wordt zwaarder gewogen en het programma biedt ook een basis voor de verkoop van nieuwe Microsoft-software.
In het programma zijn nieuwe partnercategorieën opgezet, zogenaamde ‘landing places’. Dat zijn Community, Subscriber, Competency en Advanced Competency. Deze nieuwe categorieën vervangen Gold, Certified en General. Community resellers zijn meestal nieuwe partners die een samenwerking zijn aangegaan met Microsoft. Subscriber resellers richten zich op een specifieke doelgroep. Competency en Advanced Competency resellers kunnen rekenen op marketingondersteuning. Specialisatiekennis en klanttevredenheid worden belangrijke factoren voor de status van een business partner. Microsoft noemt dat laatste ‘C-Sat’ (customer satisfaction).
Microsoft heeft dertig ‘solution competencies’ waarin resellers zich kunnen specialiseren. ‘Core infrastructure competencies’ zijn onder andere virtualisatie, desktop platforms en identity & security. De business productivity competency bestaat uit onder andere business intelligence, content management en unified communications (uc).
Volgens Allison Watson, verantwoordelijk voor het kanaal van Microsoft, helpt de softwareleverancier via (online) ‘communities’ partners nauwe relaties aan te gaan met klanten, met Microsoft en met elkaar. Hierbij kunnen partners ook meer gebruikmaken van het Microsoft Partner Portal en sociale media, zoals Facebook en Twitter. Daarnaast wil Microsoft met het nieuwe partnerprogramma nieuwe initiatieven uitrollen, zoals de Software plus Service (S+S) en cloud computing.
Toekomst
Het Microsoft Partner Network wordt de komende twee jaar uitgerold. Het eerste jaar voert Microsoft de nieuwe partnercategorieën in. Gold-partners behouden een jaar lang hun certificeringen. In het tweede jaar start Microsoft met het toekennen van nieuwe kwalificaties en certificeringen voor de nieuwe competenties.
Leo Buytelaar, directeur van BPMI en Microsoft-partner, ziet in het nieuwe partnerprogramma voordelen voor de klant, Microsoft en de betrokken partner. "De klant zal in de toekomst precies kunnen vaststellen wat enerzijds de competenties van een Microsoft-partner zijn en anderzijds welke specifieke verticale (industriespecifieke) ervaringen een partner heeft."