In 2007 behaalde Mamut een recordomzet van ongeveer 56.57 miljoen euro, een dikke vijf miljoen euro meer dan het jaar ervoor. CRN Nederland sprak met Eilert Hanoa, ceo bij Mamut, over de waarde die var's kunnen realiseren met Mamuts software + servicestrategie.
Op 11 maart hield Mamut Nederland zijn partnerconferentie 2008, bezocht door 75 partners, in Utrecht. Hanoa opende de conferentie en gaf in zijn toespraak onder andere aan dat Mamut de focus verlegt naar het toevoegen van waarde met en door partners. Momenteel is de Noorse softwaremaker met diverse bedrijven in West Europa in gesprek over acquisities en strategische partnerschappen.
Het Mamut Business Platform (S+S) wordt dit jaar geïntroduceerd bij 350.000 Europese klanten. Hanoa legt uit: "Dit is een platform dat alle zakelijke Mamut-toepassingen en hosted diensten met elkaar verbindt. We willen een enkele oplossing bieden voor het mkb, dat ook geschikt is voor nieuwe oplossingen en diensten van partners." De oplossing Mamut One wordt in april geïntroduceerd in Nederland, Noorwegen, Zweden, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Ierland en Duitsland.
Geen kennis nodig voor hosting
Mamut gebruikt zowel directe als indirecte verkoopkanalen om zijn producten te vermarkten. "We hebben 70.000 klanten in West Europa, de meeste daarvan in Nederland. De meerderheid kwam van Active 24, via directe verkopen." Eindklanten hebben nu echter de optie om direct van Mamut of via een partner te kopen. "Voor onze partners ligt er enorm potentieel in het aanbieden van diensten bovenop de software, bij bestaande en nieuwe klanten. We zijn in eerste plaats een softwarebedrijf, maar hebben met de Active 24-acquisitie hosting erbij gekregen. Voor het eerst kunnen we ook partners die geen kennis hebben van hosting-diensten de mogelijkheid bieden om onze hosting services te verkopen, als deel van het totaalpakket."
Hanoa meent dat het platform in diverse markten nieuwe samenwerkingsmogelijkheden biedt en verwacht diverse gesprekken met partners en acquisitieoogmerken binnenkort af te ronden. Het gaat dan onder andere om het vergroten van het distributiekanaal voor Mamuts producten en diensten. Acquisitiemogelijkheden in nieuwe en bestaande markten, gerelateerd aan Mamut Business Platform, worden ook verkend. Daarover wilde hij nog niets kwijt.
Value-added resellers
Om partner van Mamut te worden zijn een mkb-focus, een gezonde onderneming hebben en de kennis en kunde om waarde toe te voegen aan Mamuts oplossingen minimale vereisten. "We hebben verschillende partnerniveaus, afhankelijk van kennis en kunde. We geloven heel sterk in het concept ‘value-added' reseller." Partners die waarde kunnen toevoegen leveren bijvoorbeeld applicaties bovenop Mamut, bieden training, consultatie of advies of applicatiehosting-services."
Mamut biedt partners onder andere het voordeel van een online gemeenschap, een sociaal netwerk volgens het Web 2.0-principe, waar medewerkers van Mamut, gebruikers en partners elkaar kunnen vinden en informatie uit kunnen wisselen. "Het helpt onze partners enorm om informatie en kennis op deze manier te delen. Het maakt meer tijd vrij voor persoonlijke aandacht aan klanten, zonder dat partners daar vooraf in hoeven te investeren."
De toekomst
Volgens Hanoa gaat de softwareleverancier 2008 in met een betere kostenstructuur, zeker sinds de acquisitie in 2006 van Active 24. Die acquisitie was essentieel voor de softwaremaker en is de kern voor zijn vermogen nu om S+S' (Software + Services) te bieden. De doelstelling voor 2008 is om de omzet met 20 procent te verhogen.
Lees ook