Een nieuw rapport van Andrew Kellett, senior onderzoeksanalist bij Butler Group, waarschuwt dat moderne bpm-vendoren de plank misslaan wat betreft de eindklantbehoefte. Terwijl vendoren complete oplossingen bieden willen eindklanten liever functionaliteiten kunnen kiezen en de technologie naar eigen inzicht gebruiken.
Er bestaat dan ook een flinke kloof, meent Kellett, tussen wat vendoren zien als de belangrijkste componenten van bpm-oplossingen en de minimale vereisten die de gebruikers van deze oplossingen vooropstellen. Vooral applicatieontwikkeling, modelling en integratiediensten staan central. De kloof wordt bovendien breder, stelt hij. "Interessant is dat veel van de nieuwste functionaliteiten, waarvan vendoren oprecht voelen dat ze waarde toevoegen, door eindgebruikers slechts gezien worden als frivole versiersels."
Kellett ziet ook dat de automatisering die de meeste vendoren in bpm-oplossingen stoppen door de gebruikersgemeenschap niet wordt gewaardeerd. Gebruikers willen juist controle over de menselijke workflow. "Helaas, zelfs vandaag de dag hebben veel bpm-leveranciers nog niet door dat ze af moeten van bpm als technologieverkoop." Hiermee doen ze volgens hem namelijk onrecht aan de marktbehoefte, die menselijke interactie vooropstelt.
Lees ook