Acronis, leverancier van back-up- en restore-software, heeft wereldwijd zijn partnerprogramma gestandaardiseerd. Vooral voor de partnertraining zijn nieuwe opties beschikbaar. CRN Nederland sprak met Laurent Dedenis, vice president international sales, voor een Benelux-update.
Het partnerprogramma is van essentieel belang voor de volledig indirecte softwareleverancier, die zich hiermee probeert te onderscheiden van andere vendoren. "Er zijn tientallen vendoren die prima programma’s bieden. Door nauwer samen te werken met onze partners hopen we voor hen het verschil te maken."
Het gaat vooral om twee manieren waarop partners op Acronis getraind kunnen worden: online en onsite. Ook is het programma nu voor alle partners in heel EMEA hetzelfde. Volgens Dedenis zijn er het afgelopen jaar veel nieuwe partners bijgekomen, vooral in de Benelux en Scandinavië. "We willen die partners nu zo snel mogelijk certificeren om meer groei in de markt te bewerkstelligen. We bieden niet overal de optie om op eigen terrein de training te kunnen doen, maar wel in de Benelux."
Nederland heeft in Europa de hoogste concentratie mkb’ers en voor hen wil Acronis zich sterk maken. Volgens Dedenis is de software daar qua kosten en gebruiksgemak goed op afgestemd. "Storage is het snelst groende segment. De populariteit van virtualisatie beïnvloedt die vraag ook, want als je de infrastructuur verandert en virtualiseert, heeft dat gevolgen voor het storage- en back-upbeleid. We zitten momenteel ook in een vervangingsmarkt; vooral de vervanging van tape heeft een vlucht genomen."
Acronis test momenteel alternatieve prijsmodellen voor isp’s, datacenters en hosting-providers. "We nemen de vraag naar SaaS heel serieus, maar hebben die optie nu nog niet." Het filiaal in Amsterdam, dat eind vorig jaar beloofd was, is nog niet gerealiseerd; wel is er in Nederland een agent en is er een kantoor in Brussel. Bij de ondersteuning van partners werkt Acronis onder andere samen met Portland. Eén van Acronis’ voornaamste concurrenten is Symantec.