Managed hosting door True

Medewerker schiet nog niet veel op met hr-software

 

Human resources

De digitalisering in human resources is vooral gericht op het vereenvoudigen van het leven en het werk van de hr-afdeling en niet zozeer dat van de werknemers. Dat blijkt uit een Europese werkgeversenquête van hr- en payrolldienstverlener SD Worx.

Hr-afdelingen zijn voornamelijk digitaal volwassen wanneer het aankomt op transactionele processen die de werkdruk verminderen. Werknemersgerichte oplossingen spelen tweede viool, concludeert het onderzoek. Ondertussen proberen hr-techproviders wel meer en beter te voorzien in de onbeantwoorde wensen van werknemers.

Ruim een derde van de Europese bedrijven geeft aan een hoog tot zeer hoog niveau van digitale volwassenheid in hr te hebben bereikt. Toch laat een derde weten dat er een eerder gematigd niveau is bereikt. Meer dan een kwart geeft aan dat het dringend een tandje moet bijzetten. Daarbij zijn er aanzienlijke verschillen zichtbaar tussen de verschillende hr-taken.

De transactionele hr-taken – zoals payroll, tijdbeheer en onkostenbeheer – scoren veel hoger dan meer mensgerichte taken, zoals werknemerswelzijn, -betrokkenheid en samenwerking. In Nederland en België is payroll de nummer één hr-taak met digitale volwassenheid. Een op de drie werkgevers zegt een hoge tot zeer hoge mate van digitale volwassenheid bij dit soort taken te hebben bereikt. Werving en selectie daarentegen, het eerste contactpunt van het traject van de werknemer, bungelt ergens helemaal onderaan.

Selfservice

Nog altijd geldt de regel dat hr-tech dient om de hr-afdeling te ondersteunen. Dit betekent dat Europese bedrijven met name beheersystemen gebruiken. Minder dan twintig procent van de Europese bedrijven biedt tools aan die werknemers in staat stellen zelf hun hr-ervaring te verbeteren. Denk aan selfservicesystemen, platformen voor werknemerservaring en ai-gestuurde digitale assistenten.

Ierland en Polen scoren daarbij het hoogst op het gebied van selfservice. Duitsland en Oostenrijk presteren het best als het gaat om het gebruik van data en analyses van werkgevers. Het aanbieden van een platform voor het meten of verbeteren van de werknemerservaring of ai-assistenten (geautomatiseerde chats en dergelijke) zijn absoluut niet de grootste technologische hr-prioriteiten. Minder dan tien procent van bedrijven vertrouwt momenteel op dit soort systemen.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/7257542). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Nieuwsbrief

Wil je dagelijks op de hoogte gehouden worden van het laatste resellernieuws, trends en ontwikkelingen? Abonneer je dan op onze gratis nieuwsbrief.

Vul een geldig e-mailadres in

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.