
Een rij bij het stemlokaal aan het HJ Schimmelplein in Utrecht, vlak voor de sluiting om 21.00. (Foto: Rik Sanders)
Door een storing in de StembureauApp stonden er woensdagavond lange rijen bij stembureaus. Onder meer in Utrecht moesten stempassen handmatig gecontroleerd worden, waardoor vele kiezers pas na 21.00 uur hun stem voor de waterschaps- en Provinciale Statenverkiezingen uitbrengen.
Ook haakten kiezers voor wie het wachten te lang duurde, af. Volgens het AD raakten de servers overbelast en was de storing rond half acht te verhelpen. Hoelang de perturbatie heeft geduurd, is niet duidelijk.
De StembureauApp is in gebruik bij achttien gemeenten. De app ondersteunt organisatoren van verkiezingen bijvoorbeeld met inzicht in de opkomst per gemeente, stembureau of stadsdeel. Ook kunnen onvoorziene omstandigheden zoals een tekort aan stembiljetten of fraudepogingen gemeld worden.
Het doel van de app is om verkiezingsorganisatoren meer controle en inzicht te bieden. De app ondersteunt de voorzitters van stembureaus en kan de opkomst en voorlopige uitslag live bijhouden.
VNG
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) meldt dat de gemeenten Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Groningen en Zoetermeer het beheer en de regie onder hebben gebracht bij het Servicecentrum Gemeenten van VNG Realisatie. Daar is voor gekozen omdat de app de komende jaren steeds vaker zal worden ingezet. Er zijn namelijk vrijwel jaarlijks verkiezingen, variërende van verkiezingen voor de Tweede Kamer, Eerste Kamer, Provinciale Staten, waterschappen, gemeenteraden en het Europees Parlement.
De (door)ontwikkeling, hosting en het applicatiebeheer van de StembureauApp wordt elke periode aanbesteed en gegund aan een marktpartij.
Lees ook