Managed hosting door True

Incentro levert boodschappen-app aan Coop

Bedrijf gebruikt ai-technologie van Google voor productscanner

 

Ict-dienstverlener Incentro heeft voor supermarktketen Coop een boodschappenapp met beeldherkenning gemaakt. De app is gebouwd met artificial intelligence- en machine learningtechnologie van Google.

Het bijzondere aan deze nieuwe app is volgens Incentro dat het een productscanner betreft die beelden herkent. Jop van Sommeren, e-commerce manager bij Coop, legt uit: ‘We zochten een partner die onze omnichannel-ambities naar concrete toepassingen kon omzetten. Incentro was bij ons aangehaakt om de prestaties van de webshop aan te scherpen, maar werkte algauw ook aan de boodschappenapp. De productscanner is een lang gekoesterde wens, want een scanfunctionaliteit is handig voor de klant. Incentro stelde voor om er beeldherkenningstechnologie in te bouwen, wat de scanner leuker en gebruiksvriendelijker voor de klant maakt.’

AI-technologie van Google

Concreet kun je met de scanner bijvoorbeeld een appel scannen. De software achter de scanner herkent het fruit, en selecteert in de app de appels die Coop in het assortiment heeft, waarna de klant de gewenste hoeveelheid appels kan bestellen. Het brein achter de productscanner is Rogier van den Brink, iOS developer bij Incentro. Hij constateerde dat de meeste huidige productscanners een beperking hebben: ze kunnen alleen barcodes lezen. Terwijl niet alle producten zo’n code hebben, zoals losse stukken groente en fruit. Van den Brink: ‘Bovendien is het fijn als je willekeurige producten kunt scannen, en niet alleen de pakken melk van één specifieke supermarkt. Sommige ketens experimenteren nu met stemherkenning, maar bij Amazon zag ik een andere oplossing: een scanner die beelden herkent. Dat leek me een mooie, onderscheidende technologie voor Coop. Met de nieuwste ai-technologie van Google - van wie we partner zijn - zette ik vrij snel een prototype in elkaar, waar Coop meteen enthousiast over was. In drie weken werkten we het idee vervolgens uit tot een goed functionerende productscanner.’

Machine learning

De technologie is voorzien van machine learning, waardoor de productscanner slimmer wordt. Van den Brink: ‘Door data toe te voegen en het systeem te trainen, kan de scanner steeds meer producten herkennen. Op dit moment is een glas water nog te moeilijk voor hem; hij herkent het glas, niet de inhoud. Maar over een tijdje snapt ‘ie dat het om het water gaat, en selecteert hij in de app een fles bronwater voor je.’

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6476134). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.