Managed hosting door True

‘Software sneller op de markt door DevOps’

 

26 procent van de Nederlandse organisaties rapporteert een snellere time to market van nieuwe applicaties door het gebruik van softwareontwikkelmethode DevOps. Dit blijkt uit onderzoek van Vanson Bourne, uitgevoerd in 24 verschillende landen wereldwijd, waaronder Nederland, onder dertienhonderd it-professionals en -beslissingnemers in opdracht van softwareleverancier CA Technologies.

DevOps is een methode dat de samenwerking stimuleert tussen teams die applicaties maken en testen (Dev) en de teams die de toepassingen onderhouden in productieomgevingen (Ops). De studie, TechInsight Report: What Smart Business know about DevOps, toont dat DevOps het voor organisaties mogelijk maakt om het aantal klanten met 25 procent te laten toenemen. Daarnaast kan DevOps de it-kosten voor ontwikkeling en operationele werkzaamheden met 12 procent reduceren en het aantal mensen dat werkt aan de ontwikkeling en het uitrollen van nieuwe versies kan met 14 procent worden verminderd.

Financieel voordeel

De financiële voordelen voor Nederlandse organisaties zijn bijzonder interessant. Respondenten rapporteren een verbetering van 25 procent van de business door het gebruik van DevOps. Dit zien zij terug in de vorm van nieuwe klanten, toenemende omzet en lagere it-kosten.

Ongeveer 56 procent erkent nu een grotere behoefte te hebben aan DevOps-strategieën. Bovendien zegt 56 procent DevOps al in gebruik te hebben of erover na te denken dit binnen niet al te lange tijd te implementeren.

DevOps-strategie

Het onderzoek toont daarnaast aan dat de kennis over en het bewustzijn van de DevOps-strategie toeneemt, met name als een manier om beter aan de klantvraag te voldoen en om de totale klantervaring te verbeteren. Een groot deel van de Nederlandse organisaties (55 procent) overweegt dan ook te investeren in nieuwe tools en trainingen voor de ontwikkel- en uitrolmedewerkers. Nog eens 24 procent overweegt om nieuw personeel met de juiste vaardigheden aan te nemen.

De DevOps-strategie van de ondervraagde organisaties is bovendien gefocust op de business. De benodigde kennis die de ontwikkelaars en uitrollers nodig hebben om een DevOps-strategie succesvol te implementeren, is kennis van de algemene prioriteiten, strategieën en de business (41 procent). Daarnaast spelen process engineering-vaardigheden (41 procent) en communicatieve vaardigheden (35 procent) een belangrijke rol.

Meten van succes

Nederlandse organisaties meten het succes van hun DevOps-strategie door te kijken naar interne factoren, zoals verlagen van kosten, verminderen van het aantal bugs, hogere roi en verbeterde samenwerking tussen afdelingen. Daarnaast analyseren zij de externe business factoren, zoals een toenemende omzet, een snellere time-to-market, verbeterde concurrentiepositie en een betere klantervaring. Ongeveer 31 procent van de respondenten meet het succes van hun DevOps-strategie op basis van interne factoren, terwijl 33 procent zich op externe factoren baseert.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4905894). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.