78 procent van de Nederlandse organisaties twijfelt over de veiligheid van de privacy van hun klanten, wanneer zij starten met een big data-project waar ook klantgegevens bij worden gebruikt. Dit blijkt uit onderzoek van Rackspace Nederland. Security en privacy blijken dan ook relevant te zijn voor organisaties wanneer er wordt nagedacht over big data-projecten.
25 procent van de ondervraagden heeft enige bedenkingen over de veiligheid en beveiliging van verzamelde data en bijna 45 procent heeft hier zelfs zeer grote bedenkingen over. Daarnaast heeft 30 procent van de respondenten moeite met het overtuigen van de juiste stakeholders over de waarde van big data, terwijl hetzelfde percentage van hen hier weinig of geen moeite mee heeft.
De voornaamste reden voor 65 procent van de Nederlandse organisaties om in 2015 echt aan de slag te gaan met big data-projecten is volgens het onderzoek om zakelijke groei te realiseren. Een groot deel van de ondervraagden (62 procent) is daarom ook van plan om binnen nu en een jaar actief aan de slag te gaan met een big data-project.
Onduidelijkheid over big data-technologie
Zij zijn dan ook bereid geld en energie in dergelijke projecten te steken, maar hoe de projecten er exact uit gaan zien en welke technologie daarvoor moet worden gebruikt, lijkt vooraf lang niet altijd duidelijk. Hadoop, de technologie die al enkele jaren de standaard is voor big data-analyses, is bijvoorbeeld onbekend bij meer dan 33 procent van de ondervraagden. Volgens Rackspace Nederland betekent dit dat de markt voor big data-projecten nog redelijk onvolwassen is. Ook kan dit volgens hen betekenen dat veel organisatie juist focussen op datgene wat zij uit het project willen halen, in plaats van dat zij de technologie leidend laten zijn.