Veel managers baseren hun beslissingen niet op beschikbare data, maar handelen liever op basis van intuïtie en ervaring van henzelf en anderen. Dit blijkt uit wereldwijd onderzoek van PwC onder directeuren. Toch zijn er ook voldoende managers die wel de toegevoegde waarde van big data zien.
30 procent vertrouwde op zijn intuïtie bij hun laatste grote beslissing. 28 procent vertrouwde op de intuïtie of ervaring van een ander. Slechts 30 procent van de managers gaf aan dat hiervoor gebruik werd gemaakt van big data en nog 9 procent baseert beslissingen op financiële indicatoren.
Bijna de helft (46 procent) van de managers meent dat een keuze op basis van big data nadelige gevolgen bleek te hebben voor hun bedrijf. Dit komt volgens hen voornamelijk doordat de kwaliteit, nauwkeurigheid en volledigheid van de data te wensen overlaat.
Toch is er ook een groot deel van de managers die wel de toegevoegde waarde van big data ziet. Bovendien, zo staat in het PwC-rapport, is het niet het één of het ander. Big data en intuïtie kunnen prima samengaan en het is dan ook aan het bedrijfsleven om deze twee samen te brengen.