Managed hosting door True

Gartner ITxpo

‘Big data is zeker geen hype’

 

Gartner-analist Frank Buytendijk zegt dat big data zeker geen hype is. Na ‘magic quadrant’ is ‘big data’ de meest ingevoerde zoekterm op de Gartner-site. ‘Maar het zegt genoeg dat dit onderwerp op de agenda stond van het World Economic Forum en de Bilderberg-conferentie. Als je nu niet met big data aan de slag gaat, dan haalt dit fenomeen jou in. Dan kun je wel inpakken.’

Buytendijk, naast Gartner-analist ook expert bij Computable, hield zijn presentatie op de Gartner ITxpo te Barcelona in een grote zaal. Dat deze helemaal vol zat, zegt ook wel iets over de belangstelling voor dit onderwerp. De term big data noemt hij volslagen verkeerd gekozen. Het heeft niet met big te maken, noch met data. ‘Maar waar hebben we het dan wel over? We spreken van big data als de huidige it-infrastructuur niet meer overweg kan met de drie v’s.”

Hij heeft het dan over volume, velocity (snelheid) en variety (variatie) van data. Big data is van belang voor de business, en heeft effecten voor it, maar de business moet hier leiding aan geven. ‘Niet dat je moet vragen wat de eindgebruiker dan wil, want dat weet hij meestal niet. Maar de business moet zeker betrokken zijn.’

Parkeerterrein

Uit het jongste cio-onderzoek van Gartner blijkt dat er een grote zorg bestaat over het kunnen vinden van het juiste personeel om iets zinnigs met die data te kunnen doen. Er komen op dit vlak wereldwijd 4,4 miljoen banen, waarvan slechts een derde ingevuld kan worden. Voorts is er behoefte aan chief data officers.

‘Het gekke is dat data de nieuwe olie wordt genoemd. De vijfde productiefactor, maar dat er niemand verantwoordelijk voor is. De cio moet zorgen voor een goed it-landschap, maar heeft niks te maken met data. De cfo zorgt voor het geld. De hr-manager voor personeel, de facilities manager voor het gebouw en alles wat erbij hoort. Maar niemand is verantwoordelijk voor data. In de meeste organisaties wordt het parkeerterrein beter beheerd dan de informatie.’

En we moeten echt oppassen dat we geen tovenaarsleerling zijn, waarbij data volkomen verkeerd wordt behandeld, waarschuwt Butytendijk.

Nieuwe inzichten

Het creëren van nieuwe inzichten is iets waar de huidige generatie bi-specialisten en data-analisten zich nauwelijks mee bezig hebben gehouden. ‘Want je gaat externe data toevoegen. Je gaat de dark data in het bedrijf gebruiken. Dat zijn gegevens die ergens in de onderneming liggen te slapen en in combinatie met andere informatie bruikbare inzichten kunnen opleveren. Dit overstijgt de datawarehouses en databases.’

Het gaat om e-mail, rapporten, contracten, mobiele informatie, industrie sentiment (hoe wordt er in social media over de organisatie gepraat?) en netwerkinformatie. Die moet je paren met bijvoorbeeld informatie van sensoren, het weer en economische gegevens.

Buytendijk kondigt het einde aan van het datawarehouse als bron voor bedrijfsinformatie. Die rol wordt overgenomen door het logische datawarehouse, waarin de bestaande datawarehouses een plaats krijgen. Evenals cloud databases, xml, ingewikkelde datatypes, data in HDES, de in-memory database, de datawarehouse appliance, complex event processing, en de kolomgebaseerde database. ‘Bedenk wel dat het gebruik van een logisch datawarehouse valt of staat bij een goede inrichting van master data management.’

Pluim voor NS

Buytendijk kwam met een voorbeeld van een organisatie die op een goede manier big data inzet: de NS. ‘Elk treinstel is uitgerust met beveiligingscamera’s. Dan kun je zien hoeveel mensen er in een coupé zitten. Als je dat deelt door het aantal aanwezige zitplaatsen, dan krijg je een bezettingsgraad. Het is heel simpel, maar dan kun je mensen via hun mobiele telefoon vertellen of ze beter kunnen wachten op de volgende trein, of waar ze een plekje kunnen vinden. Dat heeft de NS goed gedaan.’

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4926399). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.