Met tien medewerkers in tien tijdzones lukt het Aduna uit Amersfoort zijn geavanceerde zoektechnologie wereldwijd te slijten. Binnenkort, zo vertelt cto Jeroen Wester, volgt een kantoor in de VS om dichter bij klanten te zitten. Een van die klanten is de Amerikaanse politie, die de software gebruikt om te achterhalen welke informatie er op in beslag genomen computerapparatuur staat.
Aduna is in 1998 opgezet door de inmiddels overleden Jos van der Meer. Destijds ging het bedrijf nog door het leven onder de naam Aidministrator. Daarin valt het woordje ‘aid' op: helpen. Jeroen Wester vertelt dat het bedrijf is ontwikkeld uit persoonlijke frustratie van Van der Meer. Hij was op academisch niveau betrokken bij java-softwareontwikkeling en een groep die zich bezighield met kunstmatige intelligentie. Zijn doel was aspecten uit beide werelden samen te voegen om software slimmer te maken. Het uitgangspunt was een treetje hoger te komen op de semantische ladder.
Rond 2000 heeft Aduna bijgedragen aan het Europese onderzoek On-to-knowledge naar het semantische web. Een spin-off was de semantische webdatabase ‘Sesame'. "Een mooie open source database", zegt Wester. "Hij wordt wereldwijd gebruikt, onder andere door de Amerikaanse defensie, maar veel geld verdien je er niet mee. Daarom zijn we producten gaan ontwikkelen rond deze database."
Computerforensisch
Een voorbeeld hiervan is een product dat vooral in trek is bij organisaties op het vlak van rechtshandhaving. Dit wordt veel gebruikt bij computerforensisch onderzoek. Samen met een Australisch bedrijf heeft Aduna de onderneming Vound opgericht, die is gespecialiseerd in het visualiseren van de gevonden informatie.
Op de enterprise-markt biedt Aduna een intelligente zoekmachine, vergelijkbaar met Autonomy en FAST (overgenomen door Microsoft). "Dat zijn zware jongens om het tegen op te nemen; daarom specialiseren wij ons in bepaalde marktsegmenten", zegt Wester. Zo doet Aduna een project voor uitgeverij Elsevier, die alle zinvolle informatie over stoffen die mogelijk genezend zijn op tafel wil hebben.
Ook op de financiële markt is Aduna actief. "Er zijn zoveel gegevens beschikbaar, maar het gaat erom daar zinvolle informatie uit te halen om risico's beter te beheersen. Precies onze stiel."
Wester vertelt dat Aduna een clubje van technici is. "We missen de marktkennis. Daarom zijn we altijd op zoek naar partners en resellers."