Managed hosting door True

KPN verhoogt tarieven van Back-up Online fors

Onbeperkte opslagcapaciteit voor zes euro per maand is volgens telecombedrijf niet houdbaar

 

Veel zakelijke gebruikers betalen vanaf juni een stuk meer voor Back-up Online, de cloudback-up-dienst van KPN. Het telecombedrijf voert staffels in en stopt met de fair-use policy op onbeperkte opslagcapaciteit. Niet iedereen is blij.

Back-up Online bestaat al sinds 2006. Toen werden er veel minder data opgeslagen dan nu, legt een woordvoerder van KPN uit aan Computable. 'In de huidige tijd is onbeperkte opslagcapaciteit voor zes euro per maand niet houdbaar. Vandaar dat de kosten per 3 juni aanstaande worden ingedeeld in staffels.'

De staffels die KPN invoert, lopen op per 100 GB opslag. Alleen voor de kleinste staffel, die dus recht geeft op een opslagcapaciteit van maximaal 100 GB, blijven gebruikers de oude prijs van 6 euro per maand betalen. Volgens de woordvoerder heeft het grootste deel van de klanten van Back-up Online genoeg aan deze staffel. Heb je meer nodig, dan lopen de kosten echter snel op. Data-opslag van maximaal 200 GB kost 11 euro, wat oploopt naar 44,40 euro voor 1000 GB en maximaal 372 euro voor 10.000 GB, de hoogste staffel.

Van 6 naar 27,50 euro per maand

"Dit komt over als een goede manier om klanten weg te jagen"

Niet iedereen is blij met de aanstaande wijziging. 'Mijn tarief voor Back-up Online gaat omhoog van 6 naar 27,50 euro per maand', klaagt Daan Rijsenbrij op LinkedIn. De ict-consultant schrijft dat hij al meer dan vijftien jaar klant bij KPN is. Eind april ontving hij een brief waarin stond dat hij op basis van zijn huidige opslagcapaciteit binnenkort dus veel meer gaat betalen. Als hij het er niet mee eens is, moet hij binnen een maand opzeggen. En dat vindt hij veel te kort.

Rijsenbrij krijgt op LinkedIn veel bijval. 'Dit komt over als een goede manier om klanten weg te jagen', schrijft enterprise architect Harro. 'Mijn gebruik van 750 GB betekent een stijging van 6 naar 60 euro. Doei KPN, zodra het kan gaat de telefonie ook weg. Dom dom dom', meldt zelfstandig it-specialist Erik Hamelink. Harrold van Beele: 'Het lijkt me inderdaad een onredelijke eenzijdige verandering van het contract. Vraag is wat er in de voorwaarden van jouw contract/SLA staat of zoiets is toegestaan.' Anderen wijzen hem erop dat er voldoende alternatieven in de markt zijn, zoals Office365, TransIP Stack, Sync.com, Porton en Amazon Glacier.

Vervelend

Het laatste woord is aan KPN. 'Natuurlijk vinden we het heel vervelend dat sommige klanten nu een prijswijziging staat te wachten', meldt de woordvoerder. Ze wijst erop dat de dienst is uitgebreid met nieuwe functionaliteiten en voldoet aan strenge veiligheidseisen. Zo slaat KPN de data op in twee eigen Nederlandse datacenters, onder Nederlandse wetgeving. Volgens haar is de dienst bovendien 'nog altijd zeer concurrerend geprijsd ten opzichte van vergelijkbare volwaardige beveiligde back-up diensten.'

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6661159). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Het gaat lekker bij KPN. Eerst de XS4ALL kip met de gouden eieren slachten en nu dit. Heel dom, zo jaag je klanten weg die ook nog andere diensten afnemen. En inderdaad, er zijn genoeg goedkope alternatieven. In het bericht dat KPN naar klanten stuurt wordt gemakshalve ook niet gemeld dat storage de afgelopen jaren vele malen goedkoper is geworden.

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.