Managed hosting door True

Microsoft test werken zonder e-mail

 

Vrouw computer

Softwareleverancier Microsoft Nederland start een experiment met werken zonder e-mail. Verschillende Microsoft-medewerkers en externe geïnteresseerden, zoals partners en leveranciers, gaan gedurende een periode werken zonder e-mail. In plaats daarvan gebruiken zij externe sociale middelen als intranet, blogs en instant messaging. De testers onderzoeken hoe hun productiviteit wordt beïnvloed.

Wie er mee doen en hoe de test precies vorm zal krijgen, is nog niet bekend, zegt Microsoft-woordvoerder Julie de Widt. ‘We spelen nu al zes maanden met Yammer en gebruiken het voor het delen van bestanden en discussies. Maar ik merk dat ik nog steeds berichten verstuur via Twitter en we hebben natuurlijk Sharepoint. Het is goed de mogelijkheden van de eigen technologie aan den lijve te ondervinden.’

De eerste ervaringen met Yammer hebben al verbeterpunten opgeleverd, vertelt De Widt. Zo is het na het uploaden van een bestand in Yammer niet mogelijk nog wijzigingen aan te brengen. In plaats daarvan moet een tweede versie worden verstuurd.

Niet alle medewerkers zullen e-mail direct kunnen afzweren, beseft Microsoft. ‘Wie veel contact heeft met klanten zal ook bereikbaar moeten blijven via e-mail. Maar die medewerkers kunnen wij wel verplichten intern van andere communicatiemiddelen gebruik te maken.’

E-mail vormt een flinke belasting van medewerkers en draagt daardoor niet bij aan de productiviteit, weet De Widt uit eigen ervaring. ‘Ik werk vandaag een dagje thuis om 330 ongelezen e-mails weg te werken.’ Uit internationaal onderzoek door Microsoft blijkt dat het gebruik van sociale communicatiemiddelen medewerkers productiever maakt.

Sociale media

Daar waar veel Nederlandse organisaties het gebruik van social media op de werkvloer zien als afleiding, blijkt dat 46 procent van de werknemers wereldwijd van mening is dat de inzet van social media juist de productiviteit verhoogt. Nederland staat bekend als een land dat voorop loopt in de adoptie van nieuwe technologie, echter in een onderzoek door Microsoft in 32 landen blijkt dat het gebruik van sociale hulpmiddelen op de werkvloer in Nederland achter blijft.

In Nederland zijn werknemers nog niet voortvarend in de keuze van social tools op de werkvloer. Negen van de tien ondervraagden gebruikt voornamelijk e-mail in de samenwerking met collega’s. Slechts iets meer dan een kwart van de respondenten gebruikt externe social media zoals LinkedIn, Twitter en Facebook voor werkgerelateerde activiteiten. Een kleine 18 procent maakt in Nederland gebruik van interne social media, zoals Yammer. Dit in tegenstelling tot Amerikanen, waar bijna de helft van de ondervraagde werkgevers zegt ook het gebruik van instant messaging te stimuleren.

Productiviteitsverlies

De belangrijkste reden waarom er in Nederland nog maar weinig gebruik wordt gemaakt van tools zoals interne instant messaging of social media-kanalen, is dat het management vreest voor productiviteitsverlies. Toch staat meer dan de helft van de ondervraagden (61 procent) open voor technologische ontwikkelingen voor het verhogen van de productiviteit.

Het wereldwijde onderzoek is uitgevoerd door Altimeter Group onder 9908 respondenten in 32 landen, van wie 4787 ondervraagden in Europa. Het onderzoek maakt een onderscheid tussen mail, team sites, intranet, videoconferencen, interne (Yammer) en externe sociale netwerken (Twitter, Facebook en LinkedIn).

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/4746191). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.