Business intelligence-leverancier QlikTech levert zijn softwareproduct QlikView aan supermarktketen Hoogvliet. Hiermee krijgt het inzicht in de winkelresultaten. VCD Business Intelligence implementeerde binnen enkele weken de oplossing. QlikView analyseert zeshonderd miljoen rijen data om het effect van acties, waste en diefstal snel inzichtelijk te maken voor het management.
Hoogvliet heeft de afgelopen jaren een flinke groei doorgemaakt. De organisatie, de beheersing van het assortiment en de goederenstromen door de hele keten worden in het erp-systeem DistRetail van VCD Automatisering nauwkeurig bijgehouden. Het ontbrak Hoogvliet nog aan de mogelijkheid snel analyses te maken op basis van deze informatie.
Snel inzichtelijk
Binnen een aantal weken heeft VCD Business Intelligence het QlikView Business Discovery-platform geïmplementeerd. De twaalf category managers kunnen nu bijvoorbeeld het effect van acties op productniveau en op de marge per productgroep zien, inzicht krijgen in wanneer welke producten het beste verkocht worden en het effect van een verandering in de winkelindeling snel inzichtelijk hebben.
QlikView wordt tevens beschikbaar gesteld aan de bedrijfsleiders van de supermarkten. In de Proof of Concept bleek het al zeer waardevol om bedrijfsleiders beter inzicht te bieden in de waste van versproducten en het verlies door diefstal. Om dit inzicht te bereiken worden de geleverde producten vergeleken met de verkoop op winkelniveau. Bedrijfsleiders kunnen hierbij analyseren tot het diepste niveau, waardoor zij efficiënter kunnen inkopen. In de eerste helft van 2012 krijgen alle 62 winkels de beschikking over QlikView.
Lees ook