Managed hosting door True

Algoritme-keurmerk voor houvast in big data-bubbel

 

Er is een keurmerk in de maak voor correct gebruik van algoritmes. Het zou partners en klanten helpen te beoordelen of de ontwikkeling en het gebruik van die algoritmes kloppen. En dat algoritmes juist zijn geprogrammeerd en bijvoorbeeld niet discrimineren of een potje maken van privacy.

Organisatieadviesbureau Verdonck, Klooster & Associates (VKA) en data science-bureau Totta data lab lanceren een keurmerk voor de ontwikkeling en het gebruik van algoritmes. VKA is een organisatieadviesbureau dat ervaring heeft met audits, privacyvraagstukken en datagedreven werken. Data science-bureau Totta data lab ontwikkelt zelf algoritmes, onder andere voor opsporing van bijstandsfraude. De bedrijven claimen de eerste in Nederland te zijn met een keurmerk voor algoritmes.

‘Het gebruik van algoritmes, wiskundige modellen die worden ingezet voor patroonherkenning, maakt besluitvorming efficiënter en effectiever. Algoritmes ontstijgen eenvoudige beslisregels die voor mensen nog te begrijpen zijn. Maar, als algoritmes zo complex zijn, hoe weet je dan of het algoritme doet wat het moet doen?’, schrijven de bedrijven in een gezamenlijk persbericht.

Ze signaleren een groeiende behoefte aan zekerheid en transparantie in de maatschappij als het gaat om algoritmes. ‘Men maakt zich zorgen over mogelijke vooroordelen – oftewel bias - in de resultaten, privacy van de betrokkenen en discriminatie.’ De bedrijven hebben een toetsingskader ontwikkeld, waarmee kan worden getoetst of het algoritme goed is gebouwd, goed wordt beheerd en goed wordt gebruikt.

'Moderne algoritmes zijn moeilijk te doorgronden'

‘We vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgegaan met algoritmes, maar moderne algoritmes zijn moeilijk te doorgronden’, aldus Adriaan Ackers, partner van Totta data lab.

André Hendriks, partner van VKA, vult aan: ‘Tegelijkertijd merken we dat de behoefte groeit om besluitvormingsprocessen intern te kunnen verklaren en extern te kunnen verantwoorden’. Daar liggen volgens het tweetal kansen. Organisaties zouden algoritmes op correcte wijze moeten gebruiken, en tevens in staat zijn om uit te leggen wat deze algoritmes doen. Ackers legt uit: ‘Ons product helpt besluitvormers om op een zorgvuldige manier de kracht van algoritmes te benutten voor de organisatie’.

Niet wachten op de overheid

Met het keurmerk hopen beide partijen een bijdrage te kunnen leveren aan de discussie rondom de verantwoorde toepassing van algoritmes. ‘Er is op dit moment nog geen beleid vanuit de overheid voor het gebruik van algoritmes. We hebben ervoor gekozen om deze regelgeving niet af te wachten, maar om zelf een onafhankelijk toetsingskader te creëren’, aldus Hendriks.

Met het keurmerk springen ze in op de actuele discussie rondom algoritmes en datagedreven informatieverwerking waarbij met name gekeken wordt naar de politiek en de wetenschap. ‘Neem bijvoorbeeld de motie van Verhoeven, die onlangs voor veel ophef heeft gezorgd. In deze motie wordt gesteld dat gebruikte algoritmes openbaar moeten zijn en dat gebruikte algoritmes voorzien moeten worden van een audit’, aldus Hendriks.

Eerste keurmerken

De partijen achter het keurmerk stellen dat het belang van transparantie van algoritmes groeit, doordat de inzet van big data-technieken steeds meer groeit. ‘Dat algoritmes doen waarvoor ze zijn bedoeld en hier zo transparant mogelijk over zijn, is van cruciaal belang’. De aanbieders van het keurmerk zijn op dit moment nog in gesprek met de eerste potentiële afnemers. Ze verwachten eind september 2018 de eerste keurmerken uit te reiken.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6454369). © Jaarbeurs IT Media.

?

 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.