Het Finse Nokia heeft zijn voorsprong op zijn rivalen binnen de markt voor mobiele telefoons verder uitgebouwd.
Volgens cijfers van de Amerikaanse/Britse onderzoeksfirma Strategy Analytics steeg Nokia’s aandeel in de wereldwijde verkoop van mobiele telefoons over het tweede kwartaal naar 37,2 procent, vergeleken met 35,4 procent over het eerste kwartaal. De Finse marktleider had overigens in juli geclaimd dat het al 38 procent van de markt voor mobieltjes in handen had. Nokia streeft naar een marktaandeel van 40 procent.
Over het tweede kwartaal zijn volgens Strategy Analytics wereldwijd 96,7 miljoen mobiele telefoons verkocht. In totaal verwacht de onderzoeksfirma dat dit jaar 417 miljoen mobieltjes over de toonbank zullen gaan, aanzienlijk meer dus dan de 393 miljoen exemplaren die in 2001 werden verkocht.
Achter Nokia heeft Motorola zich genesteld met een marktaandeel van 17,3 procent van de totale markt voor mobiele telefoons. Over het eerste kwartaal was dat nog 15,6 procent. De volgende drie plaatsten worden respectievelijk ingenomen door Samsung, Siemens en Sony Ericsson Mobile. Alle drie moesten marktaandeel inleveren.
Marten Dijkstra