De Nederlandsche Bank (DNB) besteedt de ict-servicedesk vanaf 2024 vier jaar lang uit aan TCS. Het datacenterbeheer gaat Capgemini regelen. Daarmee neemt de centrale bank definitief afscheid van leverancier Centric, meldt DNB vrijdag.
DNB kiest TCS en Capgemini als beste partijen om de digitale ambities van de bank versneld te realiseren. De twee dienstverleners werden gekozen na een selectieproces van ruim een jaar. Er stonden nog twee andere it-bedrijven op de shortlist, maar die vallen nu af. Voor de centrale bank was de prijs-kwaliteitverhouding een belangrijk criterium. Ook meldt DNB specifiek dat de twee bedrijven al lang in Nederland actief zijn. TCS sinds 1992 en Capgemini zelfs sinds 1968.
De samenwerking betreft twee gebieden: de servicedesk en datacenterbeheer. TCS verzorgt de servicedesk op locatie, telefonisch en online, gericht op zelfservice en persoonlijk contact. Capgemini verzorgt het beheer van de datacenters van DNB. De werkzaamheden beginnen op 1 oktober 2023, waarna de definitieve overdracht volgt.
Arjen de Graaf, cio bij DNB, benadrukt dat veiligheid, robuustheid en betrouwbaarheid prioriteit hebben. TCS en Capgemini werken samen om de digitale ambities te realiseren en een stabiel financieel stelsel te behouden, aldus De Graaf.
Afscheid Centric
Met de keuze voor Capgemini en TCS neemt DNB definitief afscheid van dienstverlener Centric. Vorig jaar maart werd bekend dat de centrale bank geen gebruikmaakt van de optie tot verlenging van het vierjarige contract met Centric.
Dit contract liep officieel af op 1 april jongstleden. Het was opmerkelijk dat DNB afziet van verlenging. Normaliter neemt een klant die optiejaren af als die tevreden is. Een andere leverancier kiezen is doorgaans duurder.
DNB wilde destijds niet ingaan op de commotie rond Centric en toenmalig eigenaar Gerard Sanderink. Deze Twentse ondernemer is de laatste jaren verzeilt in persoonlijke perikelen die hun neerslag ook hebben op Centric.
124,6 miljoen
Het is nog onbekend welke bedragen met de twee contracten zijn gemoeid. Aan het begin van het aanbestedingstraject maakte DNB echter wel een inschatting: 124,6 miljoen euro voor het datacenterbeheer en 9,1 miljoen voor de servicedesk.
De looptijd van beide percelen is vier jaar. Het contract voor servicedesk kan tweemaal een jaar worden verlengd. De bepalingen voor verlenging van het datacenterbeheer zijn nog niet openbaar gemaakt.
In 2019 koos DNB Centric voor werkplekdiensten, servicedesk en kantoorautomatisering aan de 1800 medewerkers. De Goudse dienstverlener nam ook het datacenter van DNB in beheer. Als onderdeel daarvan richtte Centric een nieuwe datacenteromgeving voor DNB in. Deze draait in een private cloud op een locatie van Centric. Het is onbekend wat er met deze private cloud gebeurt nu DNB de datacenterdiensten overdraagt aan Capgemini.
Lees ook