Managed hosting door True

Politie steekt miljoenen in update navigatie

 

De politie begint in december 2017 met een update van het geplaagde plaatsbepalingssysteem (pbs). Dat is een navigatiesysteem waarmee dienstauto's in verbinding staan met de meldkamer dat agenten naar de juiste plek moet sturen. Er wordt bijna vijf miljoen euro in de update van het systeem gestoken.

Dat is besloten na overleg van de korpsleiding. In een bericht op intranet dat vrijdag binnen de politie is verspreid, staat dat de politie bijna vijf miljoen euro investeert in de vernieuwing van pbs. 'Nog dit jaar worden vierhonderd navigatiesystemen voor nieuwe noodhulpvoertuigen en ME-flex-bussen besteld. Ook is afgesproken dat de politie pbs zelf gaat beheren en kaartupdates automatisch laat uitvoeren. De eerste kaartupdate staat gepland voor medio december 2017.'

Naast de miljoeneninvestering in pbs zijn er landelijke afspraken gemaakt over de ict-uitrusting van alle politievoertuigen. Zo worden nieuwe noodhulpvoertuigen, snelle interventievoertuigen, surveillancehonden-voertuigen, terreinvoertuigen en ME-flex-bussen voortaan standaard uitgerust met twee pbs-schermen.

Nieuwe handhavingsvoertuigen en motoren krijgen één pbs-scherm. Via dat apparaat kan push-navigatie plaatsvinden (de meldkamer stuurt dan de voertuignavigatie aan). Ook wordt via het scherm Orion bevraagd. Dat is een systeem voor Basisvoorziening Informatie- Integrale Bevraging (BVI-IB). Het is niet zo dat direct alle navigatie-apparatuur wordt vervangen. In het bericht staat dat nieuwe apparatuur geleidelijk aan wordt ingevoerd, bijvoorbeeld als voertuigen aan vervanging toe zijn.

Werkdruk en frustraties

In de zomer van 2017 stuurden de Amsterdamse politiechef Aalbersberg en or-voorzitter Lonnee een brandbrief aan korpschef Akerboom. Ze luidden de noodklok over gevaarlijke situaties die ontstaan door problemen met het pbs. Agenten zouden te laat ter plaatse zijn door fouten in de navigatie en verbindingsproblemen met de meldkamer.

In die brandbrief staat onder andere dat er sprake is van verbindingsproblemen, oude kaarten, onnauwkeurige plaatsbepaling en instabiliteit. 'Tal van voertuigen zijn daardoor niet operationeel inzetbaar. Tussen teams ontstaat strijd om het gebruik van nog wel functionerende voertuigen. Daarnaast verhoogt de gebrekkige werking de werkdruk op het Operationeel Centrum. Door het uitblijven van oplossingen nemen de frustraties onder medewerkers toe', schreven de Amsterdamse korpschef en or-voorzitter toen.

Pbs, Orion, push-navigatie en mobilofoon

In het intranetbericht over de update van pubs en ict-verniewing, meldt Leonard Kijk namens de korpsleiding: 'Het besluit moet de klachten over de voorzieningen in de voertuigen wegnemen en het werk voor de collega’s beter maken.‘ Hij wijst op het belang dat politiemensen – zeker in noodsituaties – kunnen vertrouwen op hun navigatie en de contacten met de meldkamer. 
 
Rob den Besten, voorzitter van de centrale ondernemingsraad (cor) reageert: ‘Ik ben blij dat de korpsleiding heeft besloten om – in overleg met  de cor  – alle handhavingsvoertuigen, inclusief motoren, te voorzien van pbs, Orion, pushnavigatie en mobilofoon.’

Hij verwacht dat ook burgers gaan profiteren van de betere ict in de voertuigen. Den Besten: Bevragingen zullen beter gaan, de navigatie blijft steeds up to date, dat zorgt  voor extra snelheid.'

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/6254516). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.