Om een groter deel van de zakelijke markt te veroveren, komt fabrikant Xerox met producten in een lagere prijsklasse. Indirecte verkoop speelt een steeds grotere rol.
Vandaag introduceert Xerox in New York een groot aantal producten waarmee onder meer nieuwe marktsegmenten bediend moeten worden. Als Xerox in het verleden een deal niet kreeg, had dat meestal niet te maken met de kwaliteit van onze producten maar met de prijs, stelt Anne Mulcahy, CEO van Xerox. We boden te veel producten aan die meer konden dan de gebruiker nodig had.
Om juist de gebruiker te bedienen die weinig meer verlangt dan een stand-alone copier, introduceert Xerox een aantal low end modellen die in Amerika rond de 900 euro moeten gaan kosten. Pas kort voor de introductie in Europa, begin juni, zullen de prijzen voor Nederland worden vrijgegeven.
Opvallend aan de apparaten is wel dat ze zijn te upgraden door er later functionaliteit aan toe te voegen. Overigens richt Xerox zich bij deze producten nog steeds niet op consumenten, maar op kleinere bedrijven.
Mulcahy vertelt dat de moeilijke jaren die de fabrikant meemaakte nooit hebben geleid tot bezuinigingen op onderzoek en ontwikkeling. Wel werd kritisch gekeken naar de manier waarop producten verkocht werden.
In Europa verkoopt de Office Group van Xerox inmiddels vrijwel alle producten indirect. Waar dat nog niet het geval is betreft het producten die binnenkort vervangen worden. Bij het introduceren van nieuwe producten verschuift het aandeel indirecte verkoop naar 100 procent, voorspelt Keith Collins, communications and channel marketing director voor Xerox Europa.