Veel eindgebruikers benutten daadwerkelijk tussen de 40 en 60 procent van de zakelijke softwarefunctionaliteiten. Dat blijkt uit onderzoek van NovioData in opdracht van Info Support. Volgens het rapport zouden it-managers een te rooskleurig beeld hebben van het gebruik van zakelijke software door de business.
NovioData ondervroeg voor het onderzoek 250 it-verantwoordelijkheden en driehonderd eindgebruikers van bedrijfssoftware. Daarbij stonden drie onderzoeksvragen centraal. Zo wilde Info Support graag weten hoeveel procent van de ontwikkelde functionaliteiten daadwerkelijk wordt gebruikt door eindgebruikers? Hoe eindgebruikers de it-oplossingen en de daarbij horende functionaliteiten binnen hun organisatie ervaren (missen ze functionaliteiten, of hebben ze juist de beschikking over overbodige functionaliteiten)? En hoe de kosten voor ontwikkeling en beheer in verhouding staan met de voordelen die eindgebruikers krijgen?
Aan beide groepen werd gevraagd hoeveel procent van de aangeboden functionaliteiten daadwerkelijk wordt gebruikt. 32 procent van de eindgebruikers benut tussen de 40 en 60 procent van de functionaliteiten van de software die ze tot hun beschikking hebben, terwijl de it-afdeling verwacht met 34 procent dat het zwaartepunt van het gebruik hoger ligt, namelijk tussen de 60 en 80 procent.
Het verschil kan volgens het rapport voor een deel worden verklaard door het niet betrekken van eindgebruikers bij het ontwikkeltraject van software. Op de stelling ‘Eindgebruikers worden lang niet altijd betrokken bij het ontwikkeltraject van software’ antwoordt 31 procent (helemaal) mee eens.
Softwareontwikkeling
Het onderzoek ‘Zakelijke software. Waar betalen we eigenlijk voor?’ laat ook zien dat de aanschaf, ontwikkeling, beheer en het onderhoud van software een groot deel van het budget en de tijd van de it-afdeling opslokt. Van elke euro die it uitgeeft, gaat 79 cent naar software. 74 procent van de tijd wordt aan software besteed.
‘Dit onderzoek laat zien dat er nog vaak functionaliteiten worden aangeboden, omdat ze nu eenmaal beschikbaar zijn, zonder dat er wordt nagedacht over de vraag of eindgebruikers er eigenlijk wel op zitten te wachten’, aldus Henk van der Pol, unitmanager Cloud Applicaties bij Info Support. ‘Als je bedenkt dat deze taken een groot deel van de tijd en het budget van it opslokken, dan is er nog veel verbetering te halen. Als ook maar een kwart van overbodige functionaliteiten niet meer zou hoeven worden beheerd en onderhouden, zou dat een grote besparing betekenen.’
Agile aanpak
Volgens Van der Pol is het een mogelijke oplossing om eindgebruikers in een vroeg stadium van de softwareontwikkeling te betrekken om overbodige functies te voorkomen. ‘De zogeheten Agile-aanpak. Een methode om ervoor te zorgen dat eindgebruikers voortdurend worden bediend in hun wensen en behoeftes, is Continuous Delivery. Nieuwe features worden kort-cyclisch ontwikkeld en geleverd aan de eindgebruiker. Hierin is voor it-afdelingen nog veel winst te halen.’