Managed hosting door True

It-leveranciers doen zelf vaak aan 'het nieuwe werken'

 

It-leveranciers zien als de belangrijkste trend het nieuwe werken zowel qua impact op de markt als voor eigen bedrijfsvoering. Op de tweede en derde plaats staan samenwerken en cloud computing. Dit blijkt uit een onderzoek van Heliview onder Nederlandse it-leveranciers in opdracht van Microsoft Nederland.

In april en mei 2010 hebben ruim 750 interviews plaatsgevonden met de directie en het commercieel management van Nederlandse it-bedrijven. Heliview heeft dit onderzoek uitgevoerd in opdracht van Microsoft Nederland.

De leveranciers hebben vier actuele trends beoordeeld op hun impact op hun eigen bedrijf en op de markt. Het nieuwe werken was de belangrijkste trend, aldus de leveranciers. Samenwerking blijkt tevens een fenomeen te zijn dat zowel voor eigen bedrijfsvoering, maar ook in de markt van belang is. Cloud computing is dat vooral in de markt.

Het nieuwe werken mag als trend hoofdzakelijk (in 55 procent van de gevallen) op positieve reacties rekenen bij de Nederlandse it-leveranciers. Slechts 4 procent ziet hier negatieve gevolgen in voor de eigen bedrijfsvoering en die hebben dan nog vooral te maken met verlies van klantbinding.
Het is overigens opvallend dat de jongere it-leveranciers, die dus pas sinds een paar jaar of minder op de markt actief zijn, deze trend vaker als positief zien. Vooral het aspect van meer werk (good for business) en het toepassen op de eigen bedrijfsvoering worden vaak genoemd. Overall wordt het flexibiliteitaspect vaak genoemd. Veel leveranciers gaan ook mee in de trend van de markt of, zoals zij aangeven, het wordt gewoonweg gevraagd door de eindgebruiker. Deze verwacht in veel gevallen duidelijk omzetverhoging of meer klanten te kunnen bewerkstelligen door in deze trend mee te gaan.

Eigen capaciteit van kennis en mensen blijkt cruciaal te zijn voor it-leveranciers om goed te kunnen inspelen op een trend als het nieuwe werken. Blijkbaar voorzien zij veel complexe vragen vanuit de markt op dit gebied. Eens te meer blijkt dat mensen (en dus kennis) cruciaal zijn voor dienstverlenende partijen. Minder vaak, maar toch niet zelden, worden marketingmiddelen en bijvoorbeeld naamsbekendheid genoemd. It-leveranciers zijn zich er blijkbaar meer en meer bewust van dat een goed product- en dienstenaanbod op zich niet voldoende is om succes te hebben in deze markt.

Dit artikel is afkomstig van Channelweb.nl (https://www.channelweb.nl/artikel/3657936). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees ook


 

Reacties

Ben ik nu even de weg kwijt. Trend 1 is Het Nieuwe Werken en trend 2 is Samenwerken, m.a.w. Het Nieuwe Werken omvat niet het samenwerken. Nou laat bedrijven dan vooral lekker samenwerken op de Oude Werken methode. Ik heb zeer grote vraagtekens bij de vraagstelling, de uitvoering en de rapportage c.q. het trekken van conclusies m.b.t. dit onderzoek. Zo als ik het lees is door onderzoeker een lijstje met 4 mogelijke trends tegen het licht gehouden, m.a.w men heeft dit nog serieus verzonnen ook.

Tja, ieder zijn vak.

marktonderzoek =/= marktkennis =/= logica.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.