IBM heeft een nieuwe strategie bedacht voor haar pc-divisie. Met de introductie van ThinkVantage-technologieën wil IBM de competitie met concurrenten, vooral Dell, aangaan.
Alle producten van de pc-divisie van IBM worden voorzien van het voorvoegsel ’Think’. ThinkVantage Technologies is de naam van de verzameling oplossingen waarmee IBM haar pc’s gaat uitrusten om mee te kunnen blijven doen in de concurrentiestrijd in pc-land. De oplossingen betreffen zowel hard- als software en zijn onderverdeeld in zes hoofdgroepen. Deze oplossingen moeten het voor de klant, en dus ook voor de reseller, eenvoudiger en goedkoper maken om pc’s te beheren. Om deze strategie in uiterlijke verschijningsvorm tot uitdrukking te brengen worden alle producten van de pc-divisie met het voorvoegsel ’Think’ getooid. De ThinkPad’s blijven daardoor gewoon ThinkPad heten, maar alle NetVista’s gaan de naam ThinkCentre dragen. De monitoren van IBM worden omgedoopt tot ThinkVision. Daarnaast heten de meegeleverde oplossingen dus ThinkVantage Technologies, de ontwerplijn krijgt de naam ThinkVantage Design en accessoires worden op de markt gebracht onder de naam Think Accessories and Services. Over de gevolgen van deze veranderingen voor het verkoopkanaal van IBM zegt Tom van Gelder, Think brand manager bij de PCD van IBM Nederland: ’De kortingsstructuren blijven hetzelfde, dat is voor resellers waarschijnlijk het belangrijkste om te weten, en we zullen de komende maanden het kanaal trainen en begeleiden. IBM gelooft in het indirecte kanaal met haar toegevoegde waarde. Deze veranderingen maken het voor resellers alleen makkelijker om onze pc’s aan klanten te verkopen, omdat ze de hogere kosten nu tot uitdrukking kunnen brengen in een verlaagde TCO.’ w.vandijk@channelweb.nl