IBM heeft de ondersteuningsfaciliteiten voor zijn softwarepartners uitgebreid. Hierdoor kunnen ze klanten uit nieuwe markten halen en nieuwe omzet genereren, aldus IBM. De hulpmiddelen zijn verkrijgbaar bij IBM PartnerWorld. Dit maakte IBM bekend op The Canalys Channels Forum 2010 in Barcelona. Hier was ook Richard Hume aanwezig, de wereldwijde directeur partnerkanalen van IBM.
Er zijn zes nieuwe hulpmiddelen verkrijgbaar bij PartnerWorld. Ten eerste de IBM Industry Mastery Tests. Hiermee kunnen softwarepartners hun kennis tonen aan klanten uit verticale marktsegmenten, zoals de vliegtuigbouw, automotive, banken, chemische industrie, energiemaatschappijen, overheid, gezondheidszorg, telecom, retail en diverse financiële instellingen. Inmiddels doen ruim 150 partners in Europa mee aan de Industry Mastery Tests. Zij zijn vooral actief in de telecom en bij banken.
Ten tweede is er de Cloud Computing Architecture Certification. Softwarepartners kunnen zich certificeren op het gebied van IBM cloud computing architecture. Ze leren hierbij hoe ze publieke en private cloud computing oplossingen van de fabrikant kunnen ontwikkelen en aanbieden.
Ter derde is er Cloud Education. De fabrikant heeft een aantal cloud-opleidingen opgezet waar partners leren waar de cloud-kansen liggen. Partners kunnen deze lessen volgen op IBM-evenementen of bij de wereldwijde IBM Innovation Centers.
Ten vierde is er de Business Partner Locator Tool. Deze nieuwe tool is verkrijgbaar in twintig talen. Partners kunnen met deze tool andere partners vinden om samen oplossingen te leveren.
Ten vijfde is er de Lotus Connections Community, de snelst groeiende community op de PartnerWorld portal. Bijna 40.000 partners gebruiken deze tool, waarbij zij samen met andere partners Lotus collaboration software verkopen.
Ten zesde is er het Enhanced Software Value Incentive program. Hierbij krijgt de partner een extra beloning als hij concurrende software vervangt door die van IBM. Partners krijgen dan 8 tot 40 procent ‘cash bonus’, aldus de leverancier.