Lezers van CRN reageren verdeeld op de vraag of ze goede zaken kunnen doen met het cloud-portfolio van Micosoft. Vooral BPOS levert de nodige reacties op.
Microsoft start een ‘all in’ cloud-strategie. Deze vervangt het ‘software plus services’-marketingmantra. De leverancier wil hiermee een inhaalslag maken ten opzichte van cloud computing-concurrenten zoals Google. Vooral in het mkb en middenmarkt bieden Windows Azure en BPOS groeikansen, aldus de leverancier. CRN vroeg zich af resellers goede zaken kunnen doen met het cloud-portfolio van Micosoft. Ongeveer 750 lezers reageerden met ja of nee op de channelwebvraag. De verhouding is 50-50, dus de fabrikant heeft nog wel wat zieltjes te winnen.
Enkele lezers reageeren anoniem: ‘Microsoft heeft bewezen dat ze de plank volledig hebben misgeslagen bij de introductie van Software Plus Services. Nadat de eerste introductie van BPOS is mislukt, heeft men ingezien hoe de verhoudingen in het kanaal liggen en is men met een aangepaste structuur gekomen. Dat er toen al een enorme reputatieschade was opgelopen richting het resellerkanaal was voor ingewijden geen verrassing meer te noemen. Microsoft heeft zich met deze blunder lelijk in de eigen voet geschoten. Het zal jaren moeten knokken om het vertrouwen van de partners met betrekking tot cloud offerings terug te winnen.’
Een andere lezer meldt: ‘Ik zie dat andere diensten, zoals Google en Zoho, al verder zijn dan Microsoft.’
Lezer ‘Bas’ is wat meer positief: ‘Met BPOS kun je voor een lage prijs hoogwaardige software leveren, die kleine eindgebruikers anders nooit aan zullen schaffen. All in the cloud; ik denk het voorlopig niet.’
Alles wat digitaal leverbaar is gaat rechtstreeks, je kunt als reseller dus dit gaan faciliteren en door het toevoegen van je kennis en kunde het voor je klanten ook snel bruikbaar maken. (betaald krijgen voor toegevoegde waarde)
Klanten weten vaak in het totaal plaatje niet hoe de nieuwe oplossing past of geintegreerd kan worden. Hier kan een advies stuk afgenomen worden zodat de klant de juiste oplossing binnen zijn organisatie krijgt (en budget)
De wereld verandert, maar veranderen wij wel mee?
De oude distributie modellen gaan veranderen, klanten willen dit ook, wij faciliteren met zijn allen deze verandering.
Rob van den Boogaard
http://www.bcg-eprojects.nl
Uw anonieme bron ziet het echt wat te somber in!
Mogelijk moet hier toch even iets recht gezet worden: Microsoft is al enige tijd bezig met deze manier van het aanbieden van online diensten aan eindgebruikers. De live-variant betaald door adverteerders (bedoeld voor particulieren) en de zakelijke variant Business Productivty Online Services.
Daarbij is voor de meeste parnters die bij het BPOS aanbod betrokken zijn, heel duidelijk dat Microsoft dit samen met partners aanvliegt. Er is een duidelijke rol voor de partner waarbij het contact dat de eindgebruiker met de partner onderhoud ook wel degelijk moet blijven bestaan.
Uiteraard vraagt dat wel aanpassing van de partner die tot op heden licentiesverkopen als hoofd-inkomsten bron zag.
Wij hebben al verschillende klanten tot tevredenheid geholpen met een overstap naar ICT dienstverlening die voor een deel gebaseerd is op Microsoft BPOS. In verschillende gevallen is daarbij de traditionele IT-omgeving deels in gebruik gebleven en gekoppeld. Klant tevreden, reseller tevreden!
Zeker Clouds… maar geen zware donderwolken!
Tja, nu zou ik natuurlijk kunnen schrijven dat de criticasters de essentie van de strategie niet helemaal begrijpen, maar dat is te kort door de bocht. All in is geen inhaalslag maar de strategische overlevingsstrategie naar de toekomst. Enige doel: eindklanten verder helpen met de business. Dat zouden meer mensen moeten doen. BPOS kan daar uitstekend bij helpen, getuige de vele enthousiaste klanten die er inmiddels al gebruik van maken (misschien wordt dat nog meer als Microsoft er een meer sexy naam aan geeft).
De wederverkopers en adviseurs moeten nog wel wennen aan het nieuwe afrekenmodel van Microsoft. En zoals altijd is verandering niet altijd wenselijk of moet ‘men’ soms even wennen.
De tijd van licenties schuiven, ook m?t services, is definitief voorbij. Wij leveranciers moeten ons richten op de business van de klant. En veelal, niet altijd, zijn cloud oplossingen daarbij de beste keuze. Google en andere Microsoft concurrenten weten dat ook en spreken dat ook. Misschien is het voor sommigen van ‘ons’ (‘het kanaal’) nog te vroeg, voor de fabrikanten en eindklanten niet.
Peter van Uden
ICT Spirit
Cloud gaat de wereld veranderen. ICT Partners die hier niet in mee gaan zullen de boot uiteindelijk missen. De wereld van software gaat veranderen en partijen zullen op andere manier dienstverlening moeten gaan verzorgen. Eigenlijk zie je deze trend ook ontstaat op het gebied van servers en storage. De wereld van de ICT Partner veranderd!
Microsoft heeft met BPOS een zeer krachtige oplossing, die ook nog eens zeer betaalbaar is. Wij hebben ondertussen vele gelukkige BPOS klanten, die wel een krachtig product als Outlook of SharePoint wil gebruiken maar niet de middelen hebben om dit aan te schaffen, het geld voor andere doel willen gebruiken en of de zorgen van ICT niet willen dragen. Een klant kan nu zijn geld gebruiken voor inrichting en opleiding van de software en is uiteindelijk nog meer tevreden en de klant die het heeft gekocht maar geen budget meer heeft voor de inrichting en of training en uiterlijk het product maar half gebruikt. Daarnaast zie je ook steeds vaker veel groter klanten met honderden of zelfs duizenden werkplekken kiezen voor BPOS en aangeven nooit meer terug te willen en heel positief zijn over Microsoft BPOS.
Het is toch heel mooi dat wij de klant een keuze kunnen geven voor SaaS of koop of een gemixte omgeving. Wij hebben door de inzet van BPOS naast het koop model alleen maar meer tevreden klanten gekregen.
De Partners die Cloud / BPOS in een zwart daglicht zetten, zijn bang dat ze omzet kwijt raken omdat ze geen software meer kunnen verkopen en niet de kennis en mensen hebben om software te implementeren. Met andere woorden ze zijn bang voor de toekomst.
H. Dekker
Herke ICT Group
http://www.herke.nl
Microsoft heeft een duidelijke cloud strategie waarbij vroeger of later waarschijnlijk elk product zowel “On Premise” als vanuit de cloud leverbaar is. Het is aan partners en haar klanten om de beste oplossing voor een specifieke situatie te kiezen.
De anonieme lezer die verwijst naar een nieuwe en aangepaste structuur beschrijft iets waar ik in ieder geval niets vanaf weet. Er is geen nieuwe structuur en die wordt zover ik weet ook niet gelanceerd.
De lezer die aangeeft dat Google en Zoho veel verder met hun offerings zijn is denk ik niet geheel op de hoogte van het hele pallet aan Microsoft Online diensten. Dit is zeer uitgebreid.
Wij (Wortell) hebben 2 jaar geleden een keuze gemaakt ten aanzien van de Microsoft cloud diensten. We kiezen hetgeen het beste is voor de klant in een specifieke situatie. Dit is in veel gevallen “On Premise” maar in even zovele gevallen “Online/Cloud”. Aan de sec installatie en implementatie van “On Premise” servers verdienen wij meer dan de activatie en migratie naar een “Online” omgeving. Daar staat echter tegenover dat Online omgevingen veel meer mogelijkheden bieden om dezelfde klanten middels BPR en een breed scala van andere diensten te ondersteunen.
Wij varen goed bij Microsoft Online Services. 2 maanden geleden zijn we verkozen tot beste BPOS partner wereldwijd en hebben zowel voorafgaand aan die award als erna een groot aantal projecten mogen uitvoeren voor klanten.
Ik herken me totaal niet in hetgeen gesteld wordt in het artikel.
Danny Burlage
http://www.wortell.nl
Het verbaast mij dat de uitkomst van dit onderzoek negatief is. Wij zijn als regionale automatiseerder juist blij met de Microsoft dienst. Wij bieden zelf een “full managed hosting solution” aan en BPOS is daaraan complementair. Nu kunnen wij heel gemakkelijk diensten leveren als Exchange online.
Natuurlijk is niet iedere klant een potentiele BPOS-gebruiker: veel bedrijven willen veel meer dan dat deze gestandaardiseerde oplossing biedt. En sommige ook minder. Zo is “deskless worker” een briljante oplossing voor bedrijven met grote aantallen gebruikers zonder PC (denk aan ziekenhuizen en distributiecentra). Die krijgen voor een klein bedrag per maand de mogelijkheid een bedrijfs e-mailadres te gebruiken, volledig geintegreerd met de Exchangeserver on-premise.
En dan is er het businessmodel. Als je alleen van de fee moet leven wordt het karig.
Wij zorgen ervoor dat we advies, implementatie en ondersteuning apart in rekening kunnen brengen.
Maar goed: ook wij zijn nog niet zo lang bezig en de tijd zal het leren hoe succesvol we er mee zullen zijn. De verwachtingen zijn in ieder geval hooggespannen. Zie onze onlangs gelanceerde sub-site: www. bpos-demo.nl.
Victor Koopman – NMA ICT Solutions
Microsoft biedt met haar BPOS oplossing uitstekend gereedschap voor een aantrekkelijke prijs, waar heel veel bedrijven hun voordeel mee kunnen doen. Het gereedschap werkt, de partners kunnen het implementeren en . . .
Klanten, eindgebruikers zoals we dat ook wel noemen, moeten nog wennen aan het idee. Kan het werkt het, hoe afhankelijk ben ik dan en vooral “gaat het allemaal wel goed?”. Risico’s worden goed afgewogen en dat kost tijd en levert zoals altijd sceptische reacties op.
Onze ervaring is dat BPOS zeer goed werkt en uitstekend in te zetten is.
En om de sceptici te overtuigen, de eerste 30 dagen kan je het gewoon testen. Schakel een van bovenstaande partners in en probeer het 30 dagen, dan horen we graag het oordeel.