Theo Rinsema, algemeen directeur Microsoft Nederland, heeft zijn business partners, die aanwezig waren op de Microsoft Worldwide Partner Conference (WPC 2010) in Washington DC, klaargestoomd voor het komend jaar. De leverancier zegt dat de crisis niet helemaal over is en dat resellers daardoor juist nu meer marktaandeel moeten pakken. Daarbij is de concurrentie heviger dan voorheen. Doel voor het komend jaar is om meer cloudoplossingen te verkopen, zoals Microsoft Windows Azure, SharePoint en BPOS (Business Productivity Online Suite), teneinde ‘Het Nieuwe Werken’ bij bedrijven mogelijk te maken.
Er was dit jaar sprake van een grote delegatie van Nederlandse business partners die naar WPC 2010 afreisden. Theo Rinsema, algemeen directeur Microsoft Nederland bedankte de honderden Nederlandse partners voor hun aanwezigheid op WPC 2010. ‘Nederland heeft vier na grootste delegatie op WPC 2010′. Volgens Rinsema is dat een goede zaak voor Nederland, dat de 16de plaats bezet in de categorie van de grootste economieën van de wereld.’
Funfactor
Volgens Rinsema heeft Microsoft een goed jaar achter de rug, waarbij steeds meer klanten interesse hebben in ‘Het Nieuwe Werken’ concept, waarbij onder andere gebruikt wordt gemaakt van Microsoft BPOS en SharePoint. Zo kreeg Microsoft Nederland het laatste jaar bezoek van 46.000 mensen die naar ‘Het ‘Nieuwe Werken’ concept van Microsoft kwamen bezichtigen. ‘Dat is goed voor het milieu, dat leidt tot minder CO2 uitstoot en het is beter voor de balans tussen werk en privé. Een belangrijk punt is dat we ons moeten verbeteren op het gebied van de ‘funfactor’. Dat mag in Nederland wat hoger, waardoor klanten dan vaker voor Microsoft gaan kiezen. We moeten meer openstaan in de markt, onder andere door vaker te Twitteren en gebruik maken van sociale netwerken.’ Consumenten moeten gekoesterd worden die Microsoft ‘cool’ vinden, aldus Rinsema. ‘Dat is heel belangrijk, want ze beïnvloeden de aankoop in de zakelijke markt, bijvoorbeeld van Windows 7 en Office 2010. ‘
Kung Fu
Het laatste jaar was best zwaar te noemen, aldus Rinsema. ‘Grosso modo zijn we nog niet door de crisis heen. We moeten harder groeien dan de markt. We moeten marktaandeel veroveren. Daar moeten we energie achter zetten. Je (bestaande) klant moet je zien als een prospect. Onze concurrentie is heviger dan ook. We hebben nu te maken goede concurrenten.’ Ter ondersteuning werd een videoclip getoond van Nederlandse Microsoft medewerkers die zingen over vechten om het marktaandeel op de deun van de jaren zeventig hit ‘Everybody was Kung Fu Fighting’ van Carl Douglas. Zij zongen in plaats daarvan ‘Everything is marketshare fighting’. Rinsema zegt dat Microsoft op dit moment vier grote concurrenten heeft: ‘Apple, Google, VMware en Oracle zijn de belangrijkste concurrenten.’ Met VMware en Oracle concurreert Microsoft in de datacenter en cloud computing. Rinsema: ‘Cloud is belangrijk met de verkoop van Microsoft Windows Azure. Nederland is nummer drie in de adoptie van Windows Azure. Dat komt dankzij onze eigen datacenter in Amsterdam en de aanwezigheid van veel breedband. Dat levert meer omzet voor partners. Azure zet volgende stappen om klanten over te laten schakelen naar nieuwe software zoals BPOS en SharePoint.’
Rinsema is tevreden over de verkoop van Microsoft, onder andere dat de eerste klanten een overstap naar de BPOS. Maar hij zegt dat er meer vaart moet worden achtergezet rond de verkoop daarvan. Van de 90 BPOS partners zijn 20 echt actief. ‘We mogen blij zijn waar we staan. Zo heeft de luchtvaartalliantie SkyTeam voor BPOS gekozen. Maar er moet nog wel wat gebeuren. In de meeste markten zijn we overigens het afgelopen jaar gegroeid. We zijn twee keer zo hard gegroeid als de markt, dankzij de business partners. Dat is goed Maar we gaan de lat voor ons zelf en voor onze partners hoger leggen. Het moet sneller en beter. We stellen hogere eisen aan ons zelf en aan de partners. Dat zegt onze coo Kevin Turner ook: Goed is niet meer goed genoeg.’