Netwerkleverancier Cisco heeft ambitieuze plannen met zijn Europese resellers. Het wil verder groeien in ict-markten als video, datacenters, cloud en security. CRN Nederland sprak met Thierry Drilhon, Cisco's vice president worldwide channels, European markets, over de nieuwe initiatieven. Deze zijn aangekondigd op de Partner Summit 2010, die in april in San Fransisco werd gehouden.
Thierry Drilhon zegt dat hij het komende jaar de bestaande partnerschappen wil versterken. 'Om dat te bewerkstelligen moeten partners meer diensten rond Cisco-producten kunnen aanbieden. De markt vraagt steeds meer om diensten, it-as-a-service. Het gaat om diensten zoals outsourcing, managed services en cloud-gebaseerde services, zoals UCS-as-a-service. Daarom komt er ook een servicespecialisatie op het gebied van netwerkarchitecturen. Resellers worden dan opgeleid door trainingpartners, zoals Global Knowledge.'
Partners hebben de mogelijkheid om financiële ondersteuning aan te vragen. 'Zij kunnen zich daardoor meer onderscheiden', aldus de Europese baas. 'Ze moeten transformeren van een capex- naar een opex-model.'
De portal MyCisco moet het zakendoen voor resellers vergemakkelijken. 'Dat is een portal waarop hun eigen gegevens staan en waar ze snel prijzen kunnen opvragen voor oplossingen.'
Een andere groeimarkt is de vervangingsmarkt en datacenters. Partners kunnen door het scannen van netwerken bij hun klanten veel oude apparatuur vervangen, aldus Drilhon. 'Deze markt is in Europa goed voor twee miljard dollar.' Hij zegt dat Cisco door zijn steeds bredere productportfolio voor het datacenter en de midmarket behoefte heeft aan nieuwe en gespecialiseerde partners. 'Inmiddels zijn er meer dan 200 gespecialiseerde datacenter partners die cloud-diensten kunnen aanbieden.' Ook worden partnerships met consultants, zoals Accenture en Capgemini, verstevigd.
Veel groei wordt verwacht op het gebied van video(conferencing), waarvoor Cisco Tandberg overnam, aldus Drilhon. 'Voor Cisco- en Tandberg-partners komt er binnen enkele maanden een kanaalprogramma met videospecialisatie, één videoprogramma en één productlijn.'