Vestigingen met een softwarepakket voor Customer Relationship Management willen vooral dat dit pakket gebruikersvriendelijk is.
Ongeveer 41 procent van de vestigingen baseert zijn keuze voor een bepaald CRM-merk op dit criterium. Dit blijkt uit een recente meting van de ICT Monitor? van het Bredase marktonderzoeksbureau Heliview. Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder 809 vestigingen in Nederland.
CRM-software komt voor bij ongeveer 14 procent van de geautomatiseerde vestigingen in het Nederlandse bedrijfsleven. Dit zijn met name vestigingen in de financiële dienstverlening (20 procent) en de handel (14 procent). Ook komt CRM vaker voor naarmate een vestiging meer werknemers en/of geautomatiseerde werkplekken heeft.
Naast gebruikersvriendelijkheid spelen ook andere inhoudelijke kenmerken een belangrijke rol bij de keuze voor een CRM-merk. Ongeveer 1 op de 5 vestigingen met CRM geeft aan dat functionaliteit een belangrijk keuzecriterium is. Circa 13 procent heeft de keuze voor het CRM-merk gebaseerd op de mate waarin het pakket aansluit op de bedrijfsprocessen en 10 procent op de compatibiliteit met de reeds aanwezige software danwel op de overzichtelijkheid ervan. De flexibiliteit en benaderbaarheid van de leverancier en de kosten van het pakket zijn voor organisaties minder van belang.
Redactie CRN