Opzij, opzij, opzij. Maak plaats, maak plaats. We hebben ongelooflijke haast. Cisco laat er geen misverstand over bestaan. Business partners moeten snelheid maken met interactieve marketing als noodzakelijk en misschien het meestal belangrijke middel voor hun branding. Spring op de Web 2.0 ‘brandwagon’ en accelereer, luidt het devies.
In drie dagen werden een kleine 200 partners uit allerlei landen tijdens Cisco Partner Velocity 2009, die dit jaar in de Franse hoofdstad werd gehouden, letterlijk bestookt met voorbeelden van en suggesties voor de inzet blogs, Linkedin, YouTube en Twitter bij marketingacties. ‘Met een bescheiden budget, maximaal resultaat halen. Dat kan,’ weet Luanne Thierney. Zij schonk iedere partner een Flip camera en moedigde hen aan om video testimonals en ander beeldmateriaal op hun site te plaatsen. Thierny is bij Cisco vice president en verantwoordelijk voor channelmarkerting wereldwijd.
Partners kregen bovendien een Accelarate your business check ter waarde van 5000 dollar. Daarmee kunnen de bedrijven gebruik maken van allerlei marketingdiensten die Cisco naar wens van de partner uitvoert, in de lokale taal. Een beetje van Cisco en een beetje van jezelf. Anders gezegd, co-creatie in B2B marketing, toegesneden op regionale aspecten.
Tot nu toe worden Hyves, Facebook, MSN, Netlog, YouTube vooral voor marketing in de consumentenmarkt toegepast, maar acties in het zakelijke domein rukken snel op. Wie als ondernemer midden in de samenleving wil staat, doet dat immers ook online. Voor de netwerkproducent zelf vormt sociale media de sleuteltoepassing van ICT in de huidige informatiemaatschappij, waarvoor vast en draadloos breedband-Internet, software-als-dienst en cloud computing de voornaamste technische actoren zijn. De hoeveel data die over digitale netwerken gaan, stijgt, mede door video, met de dag. En dat is big business.